Oulun kansainvälistä koulua ei saa heikentää ja halvaannuttaa

Samassa veneessä

/ #36 Allekirjoittakaa oululaiset myös adressi Tuiran koulun puolesta

23.11.2014 08:03

Ma 24.11.2014 luovutetaan Oulun kaupunginvaltuustolle adressi Tuiran alakoulun puolesta. Pyydän teitä Kansainvälisen koulun tilanteesta huolestuneita allekirjoittamaan myös Tuiran koulun adressin ja samalla tukemaan Tuiran koulun ja Leinonpuiston erityiskoulun yhteistyön jatkumista.

Tuiran alakoulun oppilasmäärä kasvaa, ja 9000 asukkaan suuralue tarvitsee alakoulunsa. Kukaan päättäjistä ei ole osannut sanoa, minne Tuiran alakoululaiset mahtuisivat, jos koulu lakkautettaisiin. Tarkoitus ilmeisesti on hajasijoitella saman alueen lapsia useaan eri kouluun.

Tuiran koulu on suojeltu puinen rakennus. Osittain koulu toimii samoissa tiloissa Leinonpuiston erityiskoulun kanssa, ja nämä Leinonpuiston v. 1974 rakennetut tilat ovat purkukuntoiset. Purkukuntoisessa osassa sijaitsee mm. liikuntasali, käsityöluokat ja talotekniikkaa. Ilman näitä tiloja Tuiran alakoulu ei voi toimia.

Leinonpuiston erityiskoulun oppilaat ovat kehitysvammaisia. Alun perin heille oli tarkoitus rakentaa uusi koulurakennus nykyiselle paikalle Tuiran koulun yhteyteen, jolloin koulut voisivat jatkaa hyvää yhteistyötään. Sitten joku keksi (viisas virkamies ilmeisesti), että koulutontti on hyvällä paikalla ja sen voi myydä. Kehitysvammaiset oppilaat aiotaan sijoittaa vanhoihin tiloihin jonnekin Myllytullin alueelle, missä heillä ei ole mitään mahdollisuuksia opiskella yhdessä muiden lasten, yleisopetuksen oppilaiden, kanssa. Toisena vaihtoehtona on esitetty Paulaharjun koulun tonttia, jonne sinnekin pitäisi rakentaa täysin erillinen rakennus kehitysvammaisia oppilaita varten - jolloin taaskaan ei olisi mahdollisuutta samanlaiseen yhteistyöhön kuin nyt Tuiran koulun yhteydessä.

Leinonpuiston kehitysvammaiset ovat joutuneet vuodesta 1994 opiskelemaan huonoissa tiloissa. Sisäilmaongelmia 70-luvulla rakennetussa osassa havaittiin jo v. 1999. Kauan on siis uusia tiloja odotettu. Muut hankkeet ajavat ohi.

Tuiran koulun ja Leinonpuiston erityiskoulun oppilailla on oikeus yhteiseloon saman katon alla. Tämä on mahdollista, jos Leinonpuiston erityiskoulu saa uuden koulurakennuksen Tuiran alakoulun yhteyteen nykyiselle paikalle.

Pyydän ymmärrystä ja tukea tälle asialle - allekirjoituksellasi osoitat, että välität.