Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Lasse Kallo
Kallon kylä (Kittilä)

/ #41

18.01.2007 18:49

Aluksi pari sanaa niille, jotka pitävät tätä adressia mörkönä, Lapin Kansan pääkirjoitustoimittaja mukaan lukien. Viittaan Lapin Kansassa 18.1. olevaan kirjoitukseen "turhaan kärjistetty riita". Nettiadressit kuuluvat kansalaistoimintaan ja kansalaistoiminta kuuluu demokratiaan. Tietenkin sekin, että vastustaa tällaista adressia, kuuluu demokratiaan. Ei siinä mitään. Allekirjoittajien lukumäärästä ja keskustelun vilkkaudesta päätellen tällaiselle adressille on ollut ns. sosiaalinen tilaus jo pitempään. On ymmärrettävää, että monet allekirjoittajat haluavat esiintyä anonyymeinä. On tämä porokysymys sen verran kimurantti, monisyinen ja tunteita herättävä asia meille kaikille poronhoitoalueella asuville.
Kieltämättä poro on Lapin logo ja matkailuvaltti, ja ilman muuta poronhoito kuuluu Lappiin ja saa minun puolestani kuulua koko poronhoitoalueelle. Näyttää kuitenkin vakavasti siltä, että tilanne ei voi jatkua pitkään nykyisen kaltaisena. Poronhoitoa säätelevät lait eivät näytä toimivan riittävän hyvin tämän päivän Lapissa eikä Lapin ulkopupolisella poronhoitoalueella. Tämän ymmärtääkseen ei tarvitse edes olla omakohtaisia kokemuksia. Riittää kun pitää silmät ja korvat auki ja seuraa mitä media kertoo.
Porollisten ja porottomien välinen kahnaus ja ristiriidat näyttävät painottuvan jostain napapiirin tuntumasta poronhoitoalueen etelärajaan asti. Tuskin kuitenkaan tarvitsee olla selvänäkijä ymmärtääkseen, että ongelmia on enemmän tai vähemmän koko poronhoitoalueella. (En minäkään allekirjoittanut adressia hetken mielijpohteesta.) Ongelmille on olennaista, että ne lisääntyvät ja poikivat lisäongelmia ellei perusongelmalle tehdä mitään. Minusta tämä nettiadressi on hyvä päänavaus siihen suuntaan, että perusongelmaan puututaan.