VR:n hinnankorotusta vastaan

Kirkkonummi

/ #13 Kiitos keskustelusta,

19.01.2009 21:35

Ensinnäkin kiitos keskustelusta, se vaatii useamman osapuolen edetäkseen.

Kirjoitin ensimäisessä viestissä "Eikä junaliikennettä silti lopettaa kannata,,," lue tuo kappale uudelleen.

linkistä
voit tarkistaa milloin rahan polttaminen kolarin radalla alkoi. RHK perustelee tätä investointia seuraavasti "Uusimisella turvataan rataosan nykyisen henkilö- ja tavaraliikenteen toimintaedellytykset." Nykyinen rahti on varmaan puutavaraa koska kaivosta ei ole vielä avattu.
Miksi minun pitäisi siis huomioida tulevaisuudessa alkava kaivoshanke mikäli kritisoin ensisijaisesti VR:n henkilöliikenteen järjetöntä rahankäyttöä. Malmijunia voidaan ajaa vaikka öisin 40 km/h, jolloin tasoristeysten poistot ja sen sellaiset puuhastelut menettävät merkityksensä.

Googlesta löytää tosiaan helposti kaikkea, en kyllä löytänyt tähän sen parrakaan "kivasti murtaen" suomea puhuneen kaverin nimeä jonka pitämän esitelmän tästä kaivoshankkeesta olin kuulemassa. Kaikkea hyvää vain tuolle hankkeelle. Tuokaan hanke ei silti nouse tai kaadu tuon radanpätkän vuoksi.

Enkä silti ole lyötänyt googlella tai muutenkaan mitään tolkkua tuohon RHK:n polttamaan rahamäärään. Auttakaa nyt joku!
Erityisesti henkilöliikenteen ylläpito vaikuttaa Suomessa järjenvastaiselta. Tekniikka&talous lehdessä oli hauska 20-vuotta vanha uutinen jossa liikenteen asiantuntijat olivat tuominneet pendolino liikenteen kannattamattomaksi Rooman ja Milanon välillä. Olisi siis todella hauska nähdä ne laskelmat joilla se on saatu kannattavaksi Seinäjoki-Oulu välillä, tai ylipäätään Suomessa.

Ja kyllä, on järkevää investoida infraan, etenkin taantumassa. Kaikkien investointien tulee kuitenkin olla kannattavia. Näitä kannattaviakin kun on toteuttamatta jonoksi asti. Talvivaaraankin rakennettiin rautatie hyvin nopeasti, kun se ensin havaittiin kannattavaksi.