Kuusamoon rautatie

Kuusamo

/ #3 Historiallinen ja tärkeä ratahanke

20.01.2009 16:40

Hyvä Jussi Törmänen kun laitoit tämän adressin. Kiitos myös rohkeudestasi ja aktiivisuudestasi tässä ratahankkeessa.

Nyt kaikki Koillismaalaiset, imeväisistä aina vaareja ja mummoja myöten kannustamaan Rautatien saamista Kuusamoon ja täältä edelleen Kemijärvelle.

Ratahankkeen selvittelytyö, kannattavuuslaskelmat ,aikataulu ja rahoitusvaihtoehdot pitäisi panna viipymättä valmisteluun.

Tällaisen hankkeenhan pitäisi saada myös Eu:n vahva taloudellinen tuki.

Toteutuessaan tämä rautatie tulee vahvistamaan Kuusamon kehittymistä yhdeksi pojolan merkittävimmistä matkailukaupugeista. Rautatie tulee varmistamaan totaalisesti kilpailukykymme ja pärjäämisemme kiristyvillä markkinoilla, niin matkailun kuin mm. Koillismaalaisten sahojen ja metsätalouden osalta.
Unohtamatta kaikkea muuta teollisuus ja yritystoimintaa, mahdollisia kaivostoimintoja unohtamatta.

Esim. se valtava vapaa-ajan kiinteistömassa mikä on viimmeisen 30 vuodenaikana rakennettu Kuusamoon on uskomaton suorite Kuusamolaisilta rakentajilta. Halutaanko sen jakuvan... tottakai. Kiinnostavuutemme tulee säilyä ja investointien ja sijoitusten tänne tulisi jatkua myös tulevaisuudessa. Rautatie olisi ennennäkemätön vahvistus Kuusamon ja koko Koillismaan elinkeinoelämälle.
Se tullenee olemaan ratkaisevassa roolissa, (toteutuuko vai ei) myös Kuusamon ja koko Koillismaan väestökehityksen suunnalle, sekä täällä asuvien ihmisten elintasolle ja hyvinvoinnille.
On mahdollista että myös alueemme kuntatalouksille sillä tulee olemaan oma merkittävä vaikutuksensa.
Matkailulle Rautatie olisi valtava piristysruiske. Kotimaan kulkijoiden lisäksi se toisi myös lähinaapurimme Venäjän suurkaupunkien mm. Moskovan ja Pietarin monilukuiset asukkaat kätevästi turisteina Koillismaalle. Siellä olisi valtava potenttiaali odottamassa. Lentoliikenne ei ole ratkaisu, esim. siinä ei kulje autot mukana.
Nyt tarvitaan hyvin voimakasta ja rohkeaa tahtotilaa meiltä kaikilta.
Kaikki ne tahot, jotka tuntevat mahdollisuutensa vaikuttaa myönteisesti tähän historialliseen ratahankkeeseen on nyt lähdettävä liikkeelle.

Kansanedustaja Tuomo Hännisen viime vuoden lopulla tekemälle eduskunta-aloitteelle junaradasta Kuusamoon, on tultava meille Koillismaalaisille yhteinen kaikkein suurin tavoiteltava asia tuleville vuosille.
Ajankohta olisi nyt mitä parhain saattaa liikkeelle nimenomaan kotimaan infra investointeja. Kaikki mukaan... tämä on meidän yhteinen juttu.