Maaseudun väestön kannanotto suden hoitosuunnitelmaan.

JaSi

/ #44 Arkielämää susireviirillä Tohmajärvellä

01.12.2014 18:59

Toissayönä (30.11.) susipari vieraili naaopurimme pihassa . Sama pariskunta tappoi hirven vasan vt 9 varteen, pellolle vain 100 m päähän lähimmistä asutuista taloista. Viime yönä (1.12.) pariskunta juoksenteli Uuden - Värtslän kylän raitilla ja vieraili asutun talon pihassa. Tänä aamuna kolme sutta karjatilan pihapiirissä.

Jälkihavaintoja päivittäin ympäri kuntaa ja sudet toistuvasti pihapiireissä. Syyskesän aikana viidellä lammastilalla susivahinko, joista kolme suurpetoaidan sisällä. Karjatiloilla - ennenkaikkea lammastiloilla - joudutaan päivittäin kiinnittämään huomiota karjan suojaamiseen jopa sisätiloissa ja jaloittelutarhoissa. Koululaisille joudutaan järjestetään "susikyytejä" koulumatkan turvaamiseksi.

Sudenhoitosuunnitelman päivitystä varten kartoitettiin Kiteen ja Tohmajärven sekä entisten Kiihtelysvaaran ja Tuupovaaran alueiden susitilannetta varmojen pentue ja susiparien näköhavaintojen perusteella (Tassu järjestelmä). Kartoitettu alue on laskennallisesti kahden susiparin reviirialue - alueella viisi pentuetta, joissa kussakin 2-5 pentua, sekä ainakin neljä nuorta pariskuntaa. Eli susia kaikkiaan alueella ainakin 35-40 ja pahin keskittymä Tohmajärven lähialueella.

Susi kuuluu Suomen luontoon, mutta rajansa kaikella. Susikannan kannanhoidollista rajoittamista ja susien  ihmispelon lisäämistä tarvitaan kaikilla ylitiheän susikannan alueilla. Sudet eivät  täällä sukupuuttoon kuole vaikka kantaa vähennettäisiinkin - siitä pitää huolen Venäjän Karjalan susireservaatti.