Puolustamme lääkärien oikeutta toimia omantunnon mukaan.

Vastustan ahdasmielisyyttä

/ #25 Järki käteen

02.12.2014 14:56

Minä en halua hoitoa sellaiselta lääkäriltä, jolla on minkäänlaisia eettisiä ongelmia työtehtäviensä suhteen. Jos lääkärit alkavat valikoida työtehtäviään oman mielensä mukaan, sitten myös meillä asiakkailla tulee olla oikeus valita lääkärimme, myös kunnallisella puolella. Tämän vuoksi lääkärin mahdollisista rajoitteista ja työongelmista tulisi kertoa jo heti ensimmäistä aikaa varatessa, jotta asiakas voi valita rajoitteettoman lääkärin.

Työnantaja voisi sitten päättää, kannattaako töissä pitää sellaista lääkäriä, jonka vastaanotolle kukaan ei suostu menemään.

Olen kerran käynyt lääkärillä, jolla oli tunnontuskia työnsä kanssa, enkä varmasti enää mene hänen vastaanotolleen ikinä. Boikotoin myös hänet palkannutta lääkäriasemaa, ikuisesti, ja kerron kaikille kokemuksestani. Minun ei tulisi asiakkaana joutua tilanteeseen, jossa joudun selvittämään lääkärilleni, että oikeuteni on määritelty Suomen laissa eikä parituhatta vuotta vanhoissa ulkomaisissa satukirjoissa.

Te lääkärit, joilla on näitä tunnontuskia; miettikää ihan oikeasti, oletteko oikealla alalla, vai pitäisikö erikoistua johonkin sellaiseen, jossa tunnontuskanne eivät estä työntekoa. Meillä kaikilla on rajoituksemme, jalaton ei voi juosta normaalia maratonia, sävelkorvaton ei voi työskennellä viulistina eikä tyhmästä saa matemaatikkoa. Sellaisista hommista on valittava, joita kykenee tekemään. Jos vakaumus estää työnteon, voi aina vaihtaa ammattia sellaiseen, joka sopii paremmin vakaumukseen.