Turvaa lasten koulutie Vantaan Ullantiellä

Autoileva äiti

/ #17 Turvalliset reitit vs. reittien sulkeminen

09.12.2014 22:17

Olen samaa mieltä taksiautoilijan kanssa siitä, ettei Ullantien läpiajon kieltäminen esim. liikennemerkein auta. Se karsii tunnolliset pois tieltä, muttei poista tien riskejä eikä vähennä niitä, jotka ajavat muutenkin vaarasta välittämättä. Läpiajon kieltäminen hankaloittaa myös alueen asukkaiden liikkumista - tiedän kokemuksesta kun omalla tiellä kulku on yhden valittajan aloitteesta suljettu porsailla.

Porsaatkaan eivät poista mm. moottoripyöräilijöitä, jotka ajavat yllättävän lujaa ja itsekkäästi. Ja toisinaan tielle laitetut porsaat löytyvät lähimmästä ojasta... eli kun kovasti haluaa, kyllä niitä keinoja löytyy mennä suljetustakin tiestä läpi :(

Jos itse asuisin Ullantiellä Mikkolasta katsoen vasemmalla, laittaisin lapseni kulkemaan kouluun ja koulusta metsäreittiä. Oikealta puolelta taas turvallisin reitti kulkee pururadan kautta. Jossain artikkelissa poliisikin sanoi, että on tärkeää myös jalankulkijoiden toimia varoen - heijastimet käyttöön ja reitit turvallisiksi. Tämä -valitettavasti- on se todennäköisin ja pikaisin toimenpide turvallisuuden parantamiseksi.

Ullantien levennys ja jalankulku pitäisi järjestää kuntoon pikimmiten ja / tai vaihtoehtoisesti Pihkalantie käyttöön. Eli siis että mahdollistetaan turvallinen liikkuminen - vaikeuttamatta normaalia liikkumista ja arkipäivää.