Mopot 80 km/h

Kangasala

/ #133 Ei näin..

03.02.2009 22:34

Olen itse 16 vuotias poika jolla on mopo. En näe tässä 80km/h mitään järkeä, 60km/h kuulostaa sen sijaan ihan järkevältä. Mopo on kuitenkin ensimmäinen moottoriajoneuvo jolla pääsee liikenteeseen pärräämään. Jolloin mopoilijalla ei ikävä kyllä ole vielä tarpeeksi hyvä reaktiokyky eikä suurinosa 15-vuotiaista osaa hallita mopoaan tarpeeksi hyvin.

Kun nopeus kaksinkertaistuu niin jarrutus matka nelikertaistuu tämä olisi hyvä aina pitää mielessä. Epäilen myös ettei vanhojen mankien tai pv:iden rumpujarrut kestä äkkijarrutusta 80km/h:sta, tai jarrutusmatka olisi todella suuri. En epäile etteikö motocrossia harrastavat osaisi ajaa mopolla, mutta näitä harrastajia on todella vähän mopoilijoitten määrään verrattuna.

Jos vauhdin hurmaa himoitsee paljon niin kannattaa ostaa sitä varten kevytmoottoripyörä vuoden harjoittelun jälkee mopolla. Jotkut alkavat itkemään ettei ole rahaa kevariin, korttiin, vakuutuksiin, bensaan jne. mutta olisi kannattanut paiskoa kesätöitä että tähän huviin saisi rahat.