Kerava-Helsinki seutulinja 738 säästettävä!

Marja-Leena

/ #14 Re: 738 tärkä osa Keravaa

21.01.2015 13:02

#9: Mikko - 738 tärkä osa Keravaa 

Seutulinjan 738 olisi minulle ajankäytöllinen ja logistinen katastrofi.

Olen käyttänyt kyseistä linjaa (ja kaikkia sen edeltäjiä) työmatkoihini Kalevasta Kumpulaan, Lahdentien varteen ja takaisin Kalevaan jo liki 20 vuoden ajan. Työmatkani kestää tällä linjalla n. 1 tunnin /sivu. Muistan kaiholla aikaa, jolloin tämäkin bussi kulki suoraan Kalevan ja Keravan aseman kautta moottoritietä Helsinkiin - matka-aika oli 35 min/sivu! Sen jälkeen kehitys on mennyt koko ajan huonompaan suuntaan. Linjoja on vähennetty ja yhdistelty niin, että ne eivät palvele kovin hyvin enää ketään. Aamuisin linja 738 voisi toimia syöttöliikennevälineenä junalle, mutta sen aikataulut eivät näytä kovin hyvin sopivan junien aikatauluihin - paitsi silloin kun junat ovat myöhässä. Kalevassa klo 7.00 ja 7.30  oleva 738 myös aina tupaten täynnä! 

Linjan 738 lopettamine tarkoittaa, että juna-bussi-juna yhdistelmän käyttö työpaikalleni Kumpulaan kestää minimissään 1.5 tuntia - olen sen muutamaan kertaan testannut.

Jos joukkoliikennettä aiotaan kehittää en usko, että vain yhden vaihtoehdon tarjoaminen on oikea suunta. Linjan 738 lopettaminen tulee taatusti lisäämään oman auton käyttöä Keravan ja Helsingin välillä. En halua kehityksen kulkevan tähän suuntaan!