Luontaishoitoja uhataan rajoittaa Suomessa

Tanja Soila

/ #22

12.02.2009 08:17

Etsiskelyni tuotti tulosta, eli löysin Suomessa tapahtuneen, vain yhden (edellä mainitun kuhne -kylpy kuolemantapauksen lisäksi) insuliinin käytön lopettamisen takia halvaantuneen potilastapauksen, jossa insuliinin käytön lopettamista ja homeopaattisilla lääkkeillä korvaamista suositteli raumalainen lääkäri, jolla oli ilmeisen puutteelliset tiedot homeopatiasta. Tämä on tapahtunut 1970 luvulla. Lääkäreillä on hyvin monitasoista koulutusta täydentäviin hoitoihin, osalla vain muutaman päivän pikakoulutus. Se, että on peruskoulutukseltaan terveydenhuollon ammattihenkilö, ei anna pätevyyttä jonkin luontais/täydentävän hoitomenetelmän käyttöön.
Ymmärtääkseni tieteessä ei voi yhden tai kahden tapauksen perusteella yleistää jotain tapahtumaa koskemaan koko aluetta. Sellaista kutsuttaneen tarkoitushakuiseksi mustamaalamiseksi. Tuleekin mieleeni, että eikö lääkiksessä opeteta lähdekritiikkiä lainkaan? Ei pidä niellä kaikkea mitä opetetaan/sanotaan jollei ole näyttöä todenperäisyydestä, eikö juuri lääketiede tätä painota? Vai onko tässä edellä mainitussa yleistys -tapauksessa kyse siitä empiirisestä tiedosta?
Paljonko lääkkeistä tai lääkäreiden hoitovirheistä johtuen Suomessa kuolee /vahingoittuu ihmisiä vuosittain? Stakesin mukaan n 2000 ihmistä kuolee vuosittain lääketieteen aiheuttamiin haittoihin, lisäksi yli 40 miljoonan menot vahinkojen vuoksi (USA:ssa vastaavat luvut ovat yli 104 000 kuollutta pelkästään lääkkeisiin). Näiden lukujen/määrien pohjalta on perusteltua väittää, että lääketiede on suorastaan tappavaa ja vaarallista.
En voi uskoa, että me suomalaiset olemme niin nuijaa porukkaa, ettei meidän voi yksinkertaisesti antaa itse päättää omasta terveyden hoidostamme.
Kaiken kaikkiaan, LKL:n lakiehdotus ja terapeuttirekisteri takaisivat sen, että puoskarit (lue itseoppineet luontaisterapeutit) saataisiin todella kuriin, ja koulutetut terapeutit voisivat harjoittaa ammattiaan virallisen lääketieteen rinnalla. Eikö potilaan turva olekin se, että lääkäri ja terapeutti tekevät yhteistyötä, eivät ylenkatso toisiaan? Näin Euroopassa ja muualla maailmassa toimitaan. Typerän vikojen etsimisen ja toisten alojen mustamaalaamisen sijaan olisi paljon hedelmällisempää yksilön, potilaan ja oikeastaan koko yhteiskunnan kannalta, jos eri alojen koulutetut ammattilaiset käyttäisivät energiansa yhteistyön suunnitteluun eikä toistensa mollaamiseen.
Suomessa ollaan tätä menoa siinä pisteessä, että jos lääkäri suosittelee potilaansa syömään flunssassa appelsiinin, niin hänet vedetään syytteeseen laittomasta puoskaroinnista ja uskomushoidon harjoittamisesta. Käy pian niin että pilkka osuukin omaan nilkkaan.
Jottei hyvä maineemme lääketieteessä joutuisi muun maailman silmissä naurunalaiseksi vanhanaikaisuudessaan, olisi aika tuulettaa Suomen lääketieteen vanhojen pierujen kapeakatseisia ajatuspäästöjä pois ja tukea siten myös ilmaston muutosta:) Tervetuloa uusi aika, myös pohjolan peräkammariin!!