Vanhusasiavaltuutetun viran ja toimiston perustaminen

Linnea Haataja

/ #27 Tämähän on tosi upea ajatus saada koko Suomi mukaan

12.02.2009 15:12

Hienoa! Sosiaalinen pääoma vahvistuu juuri tällaisen asian ympärillä. Väestöennusteen mukaan ikääntyneitä ja ikääntyviä tulee olemaan hurjan iso määrä tulevaisuudessa.

Uskon tavoiteltavaan päämäärään, sillä luulen, että moni meistä suomalaisista ajattelee, että ikäihmisten asiat eivät ole parhaassa mahdollisessa tilassa. Minusta jotenkin yleinen mielipide yhteiskunnassa on, että ikäihmiset ovat taakka ja tuottamatonta yhteiskunnalle. Minusta se on aivan pöyristyttävää ja ajattelematonta.

Luodessamme positiivista kuvaa vanhuudesta, ikäihmisistä, sillä on hurjan iso merkitys myös saadessamme tulevaisuudessa hoito- ja palvelualalle työntekijöitä. En yhtään ihmettele, jos yhteiskunnan yleinen mielipide on ikäihmisten asioista negatiivinen, niin ei nuoret hakeudu alalle. Vanhustyön arvostus pitää näkyä myös palkkauksessa. Ikäihmisten asioihin pitää saada positiivinen imago ja vähän glamouria. Minusta vanhuus ja vanhus ovat kauniita sanoina, se tuo mieleen viisautta ja kokemusta.

Elämisen ja ihmisenä olemisen perustana pitää olla arvot; elämä on jokaiselle lahja, toisen ihmisen kunnioittaminen, välittäminen toisesta ihmisestä ja me olemme jokainen tarpeellisia tässä yhteiskunnassa kukin omalla tahollaan. Omalla vastuualueellani nään mm. vapaaehtoistyön merkityksen valtavan isona asiana, vapaaehtosityö antaa itselle sekä saajalle hyvin paljon. Professionaalinen työ on eri instituutioiden vastuulla.

Toivon, että tämän "kansanliikkeen" kautta saataisiin vanhusasiavaltuutettu. Toivotaan, että yhteiskunta panostaa ikäihmisten ja että palvelut olisivat oikeudenmukaisia, tasapuolisia, tasa-arvoisia huolimatta siitä, mikä on tausta tai sosioekonominen asema. Ei saa esiintyä ikärasismia. Palveluvalikko olisi mahdollisimman laaja, jotta jokainen oman toimintakykynsä mukaan voi valita juuri sopivat palvelut.