Pallas säästettävä lisärakentamiselta

Adressin tekijä

/ #36 Työllisyyden ja matkailun eduista

14.02.2009 21:02

Henri Untinen kysyi, mitä muita mahdollisuuksia on edistää työllisyyttä ja matkailua kuin hotellin rakentaminen kansallispuiston sisäpuolelle. Vastaus on tullut esiin jo aiemminkin tämän keskustelun aikana, mutta kerrattakoon: hotellin rakentaminen kansallispuiston rajan ulkopuolelle.

Maailmaa nähneenä Untinen on varmaan huomannut, että nimenomaan näin toimitaan kaikkialla muualla Suomessa, samoin kuin useimmissa muissakin maissa. Kansallispuistojen vetovoima matkailuvetonauloina perustuu siihen, että puiston sisällä on suhteellisen koskematonta ja alkuperäistä luontoa. Rakennelmat kuten hotellit ja parkkipaikat pystytetään puiston ulkopuolelle, josta käsin on sitten helppo tehdä retkiä luonnontilaisena säilytettyyn puistoon.

Pallaksellakin on lähikylissä useita majoituspalveluja tarjoavia yrityksiä, jotka toteuttavat juuri sitä mitä Untinen peräänkuuluttaa. Ne tarjoavat myös toimivan mallin sille, mihin se matkailun ja työllisyyden etuja palveleva lisämajoituskapasiteetti kannattaa rakentaa. Jo siitäkin syystä, että sinne sitä voi rakentaa paljon enemmän kuin puiston sisälle.