Munkkivuoren virkistysmetsä säilytettävä

Vähän viitseliäisyyttä suunnitteluun

/ #12 Metsälähiön idea säilytettävä

09.02.2015 10:06

Suomessa useimmat ihmiset asuvat keskimääräisesti todella pienissä kerrostaloasunnoissa ilman omia pihoja. Lähiöt ovat henkireikä niille, jotka eivät halua asua kaupunkien keskustoissa. Vuodenajat eivät suosi ulkona oleilemista tavalla, jolla kaavaluonnoksen maisemakuvissa on esitetty (istuskellaan penkillä kapean nurmikkorannun alueella). Täällä tarvitaan luontoa, jossa liikkua kävellen, hiihtäen tai muulla tavoin ympäristöä hyödyntäen. Olen asunut alueella pitkään ja saanut siten seurata luonnon käyttöä alueella pitkällä aikavälillä.

Urheilukentät ovat todella käytettyjä kesäisin, kartanon mailla on aina kulkijoita, talvisin golfkentällä hiihtäjiä, kävelijöitä ja koiran- sekä lasten kanssa kulkevia. Ulkoilupuistossa on tarhalaisia ja koululaisia jatkuvasti ryhminä liikkeellä.

On vaikea käsittää, että näin toimiva alue halutaan väen väkisin muuttaa. Kyllä Helsinki-seudulle mahtuu vaihtoehtoja, jos näkemystä ja halua löytyy.