Maanpäännokan koskemattomuuden puolesta

Tomi Rastio

/ #4 Kun heräsin, dinosaurus oli vielä siinä.

16.02.2015 14:15

Katsomalla etäämmältä, ilman paikallisia tuntoja, on paljon helpompaa arvioida asiaa. Maanpään aluen asemakaavan suunnittelu lyö korville kaupunkilaisia. FB-keskusteluissa ja ystävien puheissa sekä julkisessa sanassa Rauman kaupungin asukkaat tuntevat alueen tärkeäksi. Rauman kaupunki rakentuu kaupunkilaisista. Luottamustehtäviin valittujien päättävien "sielu" on äänestäjien näkemys omasta kotikaupungista.

Käytyäni perjantaina 13.2.2015 ties monenko vuoden jälkeen paikan päällä, ymmärsin raumalaisten tahdon säilyttää alue nykyisellään.

Kaavaehdotuksessa etsitään elinkeinotoiminnalle aluevarauksia tulevaisuutta varten. Eteenpäin katsominen on tärkeää kehittäessä kaupunkia. Raumalla on aluereserviä, kun katsoo tarkasti. Sampaanalanlahti täytetään siltaan asti läjitysmassoilla (lupa olemassa), hintavalla Lakarin alueella on tyhjää tilaa. Miksi Rauman satama on "yksisilmäisesti"  ajanut syväväylän läjytysalueeksi kohtuuttoman kallista penkerrettävää sijaintipaikkaa Järviluodon eteläpuolelle? Miksi Rauma satama ei hakenut lupaa mantereen ja Järviluodon välistä aluetta läjitysalueeksi? Se olisi taannut satama-aluetta vuosikymmeniksi eteenpäin.

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla:( Hävittämällä kaupunkilaisille tärkeän rannan, etsimällä elikeinotoiminnalle lisää tilaa, onnistutaan vielä kuluttamaan "jättilottovoiton" verran veronmaksajien rahaa sataman näköalattomaan kehittämiseen.  Haloo Rauma!