Susien vierailut asuintaajamissa loputtava

Itä-Suomi

/ #74

23.02.2009 12:23

Laura ja Iiro, hohhoijjakkaa.

Teidän tekstit alkavat olla jo susien suojelemiseen liittyen huolestuttavia. Jos ryhdytään ihmisiä syyttämään siitä, että missä he asuvat, on jokin aika pahasti pielessä.
Susikannasta tiedän sen verran, että se on ainakin Itä-Suomessa aivan liian iso. Ja ne sudet jotka popsivat niitä koiria, osa voi ottaa esimerkiksi metsässä "helpon välipalan". Mutta kun se susi tulee läpi verkosta, jonka olisi tarkoitus pitää susi koirasta erossa, on kyseessä jo jonkinlainen hätä-/pakkotila.
Ja varsinki Lauran väite että ihminen asuttaa susien elinalueet, joopa joo. Jos on tila ollut samalla paikalla sen 200 vuotta, ja nyt rupeaa sinne sutta pukkaamaan, niin tuskin on valloituksesta kyse. Ei varmaan ole sitä sutta elossa 6000 vuoden takaa, joka saattoi hyvällä tuurilla käydä kuseksimassa reviirin rajan siihen pihakiveen.
Iirolle turvallisuudesta ja pelosta: Jos on lähtenyt muutamaa koiraa pihasta ja muutenkin on susilla tapana käydä pihassa usein, tuskin sinäkään jättäisit lapsia ihan yksin sinne pyörimään. Kyllä ne sudet tajuavat käydä lapsiinkin kiinni jos tarpeeksi kauan tyrkytetään.
Olen erääseen toiseen adressiin kirjoittanut ehkä noin 5 viestiä, jossa olen sanonut seuraavan asian: kaikilla villieläimillä on ihmispelko. Tämä käsite, jota te mainostatte "median tuotteena" on kyllä ihan tosiasia. Jos ei minkäänlaista ihmispelkoa olisi, jos Karhu vertaistaisi ihmisen samalle tasolle kuin hirven, niin ei muuten kovin moni marjastaja kyykistelisi syksyisin hillassa.