Susien vierailut asuintaajamissa loputtava

/ #76 Ruokoselle ja Tietäväiselle

23.02.2009 20:15

Ruokonen:

Hmmm... Eli viittaat tuohon YHTEEN kysymykseen joka kuuluu: "no mitä hienoa siinä on että peto eläin liikkuu ihmis asutuksen lähellä ja aiheuttaa pelkoa, inhoa ja ihannointia?" Eli petoeläin on mielestäsi: laumassa liikkuva eläin; joka käy popsimassa joskus nälän tullen ihmisten pihalta siitä itsestään geenimanipuloidun alajuuren yksilön, joka ei ole kunnolla häkissä ja jätetty huonosti suojaamatta; joka ei ole vuosikymmeniin täällä Suomessa käynyt syömässä yhtään ihmistä.

Nyt kun tiedämme mikä tämä petoeläin on niin katsomme seuraavaa kohtaa: aiheuttaa pelkoa. Sehän aiheuttaa pelkoa, jos pelkoa kylvetään tarinoilla (ja huomautukseksi: kuten tiedämme koiran yksi synnynnäisistä taidoista on haistaa pelko, jonka se on perinyt esi-isiltään eli susilta). En myöskään itse tunne pelkoa sutta kohtaan.

Sitten: aiheuttaa inhoa. Mielenkiintoista... En ole kyllä kertaakaan kuullut kenenkää sanoneen sutta inhottavaksi. En myöskään itse tunne inhoa sutta kohtaan.

Lopuksi: aiheuttaa ihannointia. Kuten tiedämme: lähes kaikkea alkuperäistä ihannoidaan, niin miksi susia ei sitten voisi ihannoida?

Vastaus kysymykseen kokonaisuudessa: Se aiheuttaa lähes pakosti vain ihannointia (koska pelko on ihmisen omassa silmässä ja inhoa en ole missään nähnyt) ja eikö se ihannointi olekaan hienoa. :)

Tietäväinen:

"Susikannasta tiedän sen verran, että se on ainakin Itä-Suomessa aivan liian iso." Eikös tuo Kareinen (viesti 68) sanonut ettei siellä ole haittaa susista?

"Mutta kun se susi tulee läpi verkosta, jonka olisi tarkoitus pitää susi koirasta erossa, on kyseessä jo jonkinlainen hätä-/pakkotila" Hätä- tai pakkotila? Eikös se ole hätä- tai pakkotila kun metsästä on ruoka lopussa? Ja teillä taitaa olla aika huonosti koulutettuja tanskandogeja vai pidättekö jotain eri lajia teidän häkeissänne? Puudeleita mahdollisesti?

"Iirolle turvallisuudesta ja pelosta: Jos on lähtenyt muutamaa koiraa pihasta ja muutenkin on susilla tapana käydä pihassa usein, tuskin sinäkään jättäisit lapsia ihan yksin sinne pyörimään. Kyllä ne sudet tajuavat käydä lapsiinkin kiinni jos tarpeeksi kauan tyrkytetään." Miksi sitten mennä tyrkyttämään? Minä ainakin taidan jäädä tänne Suomi-neidon helman alle kasvattamaan mahdollisesti tulevia lapsiani. Mikset sinäkin? Vai haluatko tyrkyttää?