Susien vierailut asuintaajamissa loputtava

Savonlinna

/ #82 Iirolle

25.02.2009 08:13

"Ajattelitko ollenkaan kyhäillessäsi tuota ensimmäistä kysymystä? Katsoin kartasta, että jopa Turku olisi ainakin osiksi kehäkolmosen pohjoispuolella puhumattakaan Tampereesta, Oulusta ja Rovaniemestä. Eli silloin kaikkien tarvitsisi siirtyä monilta "susi-vapailta" alueilta etelään. Miksi minä olisin sitä mieltä? Ja kyllähän sitä maaseutua on muuallakin. Sukulaisiani asuu tuolla Seinäjoella ja siellä on peltoja ja ketään ei valita susista."

No ajatukseni oli täysin vertauskuvallinen jonka päätarkoitus oli ilmaista että maaseutu tyhjäksi ja ihmiset suurkaupunkeihin. Ja se on hyvä että sinun sukulaisesi eivät betonilähiössä valita susien aihettamista ongelmista. Minullakin asuu maaseudulla Itä-Suomessa montakin sukulaista eikä heillä ole susista lainkaan hyvää sanottavaa.

"Tässä ei tietääkseni ketään ole halunut maahamme lisää susia tuoda ja siinähän ei olisi mitään järkeä koska silloin olisi muihin eläinlajeihin verrattuna liikaa susia"

Ensimmäinen asia josta olen kanssasi samaa mieltä. Eikä toisaalta noita susia tarvitse tuoda mistään, ne pirulaiset kun kulkevat ihan omin jaloin ja sikiävät vielä keskenään. :)

"(joita tällä hetkellä ei tietääkseni ole) ja vasta silloin mielestäni susista tulisi ongelma."

Tästä pätkästä olenkin jo täysin erimieltä! Susien aihettamia ongelmia on jo nyt aivan liikaa.

"Hetkinen... Rankaisemaan? Veroilla? Olisin kyllä valmis hyväksymään kuolemantuomion Suomeen. Siinä samalla laskisi rikosten määrä ja tällöin tarve poliiseista."

Lukistko hieman tarkemmin aikaisemman kirjoitukseni. En suinkaan puhunut veroilla rankaisemisesta. Mielestäni poliisien määrä nykyisellään on liian pieni joten hyvin sitä määrää voisi kohottaa huomattavasti. Enkä näe tarkoituksen mukaisena kuolemantuomiota jollei kyseessä ole toistuvasti henkirikoksia tehnyt henkilö.

"Muuten... Tuossa kun oli tuo yksi kohta jossa sanoit, että susia voisi ostaa, niin toki olisin valmis ostamaan erään mainion luontokappaleen itselleni jos vain kerrot mistä niitä saisi ostaa ja olisi sillä hyvä kappalehinta. :)"

No jos halutaan pissiä nulkkua niin totesin noin, mutta ostaa sana oli lainausmerkeissä eli jälleen kysymys oli vertauskuvasta.
Voithan sinä tietysti ottaa yhteyttä Maa- ja Metsätalousministeriöön ja lupautua maksamaan kaikki susien aihettamat kulut niin silloinhan sinä ns."omistat" nämä ah niin ihqut pehmolutuset...

Niin poronhoitoalueellahan vuoden 2006 perusteella yhden suden "hinta" oli tuollaiset 97300€ / vuosi.(Eteläisessä-Suomessa "hinta" voi olla himppu edullisempi? En voi varmaksi sanoa koska en löytänyt tähän hätään tietoa maksetuista suurpetokorvauksista ko. alueella) Niin jotta montakos sutta olet valmis kustantamaan?
Hintahan on todella hyvä, mutta hinta / laatusuhde taitaa olla jotain aivan muuta. :)