Susien vierailut asuintaajamissa loputtava

Ilkka Suominen
Turku

/ #84 Aikamoinen hysteria...

03.03.2009 13:06

Niinkuin täällä ovat monet sanoneet, niin pitäisikö sitä ensin hoitaa suurimmat uhat pois päiväjärjestyksestä kuin tällainen? Esim. juuri liikenneturvallisuus. Tuntuu, että ihmiset ovat päättäneet kantansa ja etsivät pelkästään sitä puoltavia todisteita eivätkä suostu muuttamaan kantojaan mihinkään suuntaan vaikka tulisi minkälaista todistusaineistoa. Ihme touhua.

Voivathan sudet olla ihmiselle vaaraksi mutta Suomessa viimeinen tapaus on 1800-luvun lopulta. Näin ainakin minä olen lukenut. http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi
Ja jos sudet Venäjän puolella ovat vaarallisempia kuin tässä maassa niin miksi ne nyt yhtäkkiä tänne tulisivat? Onko täällä paremman makuisia ihmisiä? Aivan niinkuin USA:han on aina silloin tällöin tulossa tappajamehiläisiä. Entä jos ihmiset pelkäävät susia siksi, että lehdet ovat vain alkaneet otsikoida asioista "sensaatiomaisemmin"? Niinkuin media tuntuu nykypäivänä tekevän vähän joka asiassa. Uskomatonta miten isot ja uhkaavat otsikot saadaan asiasta kuin asiasta.

Tottakai asialle on hyvä tehdä jos tilanne on oikeasti uhkaava. Se, että susia silloin tällöin jossain näkyy ei omasta mielestäni ole vielä kovin uhkaavaa.

Loppuun vielä sitaatti Turun Sanomien artikkelista.

"
Liikenne on nyt lapsen surma

Pentti Katajalla on myös lehtileike vuodelta 1880. Siinä Sanomia Turusta -lehti kertoo yhden palstan niukassa uutisessa, miten kaksi lasta joutui suden uhriksi, toinen puolitoista viikkoa aikaisemmin.

-Tänä päivänä lehdet levittäisivät koko sivun otsikoita, jos yksikin lapsi joutuisi suden syömäksi. Mutta kun lapsi kuolee liikenteen uhrina, on hänen kohtalonsa yleensä aina vain yhden palstan uutisen arvoinen. Näin katsantokannat muuttuvat, sanoo Pentti Kataja."