Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Tapio Kuosma
Espoo

/ #56 Vanhasen II hallitus on tehtävänsä tehnyt

08.03.2009 11:16

Vanhasen II hallitus on pääministeri Vanhasen toimin pettänyt lupauksensa kansalaisille. Vanhasen II hallituksen ohjelman (19.4.2007) mukaan "[k]ansalaisille on taattava oikeus vaikuttaa, osallistua ja olla osallisia päätöksenteossa". Ohjelmassa vakuutetaan tarvittavan "uutta yhteisöllisyyttä". Nimenomaisesti todetaan seuraavaa: "Työelämää on uudistettava kolmikantaisesti." Hallitusohjelmassa vakuutetaan lisäksi, että "[t]yöeläkkeitä koskevat asiat valmistellaan yhteistyössä keskeisten työmarkkinajärjestöjen kanssa". Ja hallitusohjelmassa jatketaan: Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma "valmistellaan ja toteutetaan yhteistyönä työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöjen kanssa".

Käytännössä Vanhanen ja hänen hallituksensa ovat eläkeiän pidentämistä tarkoittavassa asiassa toimineet räikeästi vastoin oman hallitusohjelmansa kirjainta ja henkeä. Vanhasen ja hallituksen toiminta on niin poliittisesti kuin moraalisesti ja eettisestikin tuomittavaa.

Vanhanen esitti hallituksen politiikkariihessä (23.-24.2.2009), että vanhuuseläkeiän alaikärajaa nostetaan 2011 alkaen vaiheittain 65 ikävuoteen. Hallitus hyväksyi politiikkariihensä päätteeksi tiistaina 24. helmikuuta kannanoton, jossa Vanhasen esitys hyväksyttiin. Sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteessa (Tiedote 64/2009) todetaan muun ohella seuraavaa: "Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälän mukaan hallituksen politiikkariihessä tehtiin merkittäviä päätöksiä, joilla Suomi selviää ikääntymisen haasteista." Tiedotteen liitteessä mainitaan muun muassa: "Hallituksen kannanoton mukaan suomalaisten hyvinvoinnin ylläpitämiseksi työikäisen väestön voimavarat on saatava paremmin käyttöön koko maassa. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää työurien selvää pidentymistä. (...) - Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi:

Joustavan vanhuuseläkkeen alaikärajaa nostetaan asteittain kahdella vuodella 12 vuoden siirtymäajan kuluessa vuodesta 2011 alkaen.
Ryhmäeläkevakuutusten alaikäraja nostetaan nopeimmalla mahdollisella aikataululla 60 vuodesta 65 vuoteen.
Yksilöllisen eläkevakuutuksen alaikäraja nostetaan nopeimmalla mahdollisella tavalla 62 vuodesta 65 vuoteen.
(...)"

Vanhanen on kertonut "tehneensä kohua herättäneen päätöksen eläkeiän korottamisesta 65 vuoteen yksin, Rukan lumilla hiihtäessään" (http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=6856). "- Rukan lumilla tää täsmentyi itselläni, että meidän pitää vaan näyttää suuntaa, Vanhanen sanoo Ykkösaamun haastattelussa" (ibid.).

Meillä on eläkeiän nostamista tarkoittavasta asiasta riittävä näyttö: asianosaisen oma 'tunnustus'. Pääministeri Vanhanen on tehnyt päätöksen eläkeiän korottamisesta 65 vuoteen yksin - Rukan lumilla hiihtäessään. Hän on siis tietoisesti toiminut vastoin oman hallituksensa ohjelmaa. Hän on rikkonut maassa työelämän uudistamista ja työeläkkeitä sekä työtä, työelämää ja yrittämistä koskevissa perustavaa laatua olevissa asioissa pitkään vallinneen kolmikantaperiaatteen. Valitettavaa ja käsittämätöntä on, että Vanhasen hallitus (muut Keskustan ministerit sekä Kokoomuksen, Vihreiden ja RKP:n ministerit) on hyväksynyt Vanhasen yksikantaisen ja yksinkertaisen samoin kuin yhteiskuntarauhaa järkyttävän politiikkariihiesityksen.

Kuten presidentti Halonen on huomauttanut, ongelmana ei ole eläkeikä. "Ongelma on ollut se, että ihmiset jäävät niin aikaisin eläkkeelle. Syyt ovat usein henkilökohtaisia: on työkyvyttömyyttä ja työttömyyttä. Ihmisiä ei myöskään pidetä työssä niin kauan kuin he haluaisivat" (http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/kymenlaakso/2009/02/presidentti_halonen_kriittinen_elakeian_nostamisesta_576726.html?origin=rss).

Toivottavasti kansalaiset muistavat vaaleissa Vanhasen ja hänen hallituksensa häikäilemättömän menettelyn eläkeiän nostamiseksi. Tuo menettely, joka loukkaa törkeästi demokratian ja yhdenvertaisuuden olennaisia periaatteita, osoittaa, että Vanhanen ja hänen hallituksensa ovat tehneet tehtävänsä. Mene tekel. Kiitos - ja hyvästi!