Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Anneli Elo
Pirkkala

/ #59 Suuret ikäluokat

08.03.2009 12:23

Itse kuulun näihin paljon parjattuihin suuriin ikäluokkiin.
Mielestäni nuorempien ei meidän eläkkeitä tarvitse maksaa, koska olemme ne jo itse kustataneet työssä ollessamme.
Nykyinen työeläkelaki tuli voimaan vuoden 1963 alusta, jolloin itse olin työelämässä 17-vuotiaana. Eläkekertymä vaan ei koskenut niin nuoria, silloisten
säännösten mukaan eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Kuitenkin eläkemaksut kerättiin työnantajilta ja "alaikäisiltä" työntekijöiltä.
Meidän maksumme menivät vanhempiden työntekijöiden eläkkeisiin, mutta en ole katkera, koska he olivat niitä, jotka meille tämän itsenäisen maan turvasivat.
Me suuret ikäluokat olemme olleet rakentamassa tätä hyvinvointivaltiota mikä joissakin mielipiteissä on melkein rikollista.
Itsellämme ei ollut mahdollisuutta rahanpuutteen takia käydä koulua kuin 7-vuotinen kansakoulu. Lapsia saimme nuorina, joten aloimme ajaa kunnallista päivähoitoa ja kaikille ilmaista koulutusta, että lapsillamme olisi paremmat elinolosuhteet kuin meillä. Eikä ole meidän syymme, että sodasta selviytyneelle Suomen kansalle annettiin ymmärtää, että lapsia pitää tehdä maan turvallisuudenkin vuoksi.