Päiväkotien oman ruuanvalmistuksen puolesta

Aira Hasu

/ #5 Keittäjät osaa :)

12.03.2009 20:44

Edesmennyt äitini oli suurkeittiöemäntä ja varma tae hyvästä koti- ja kouluruuasta. Äitini ei töissä tehnyt ruokaa, sen tekivät keittäjät, mutta äitini vastasi ruuan mausta ja sen piti olla hyvää, että lapsille maistuu.

Olen ehdottomasti sen takana, että lapset saisivat päiväkodeissa oikein ihmisen tekemää oikeaa kotiruuan makuista ruokaa. Sitä pitäisi lasten ja nuorten saada koulussakin.
Olen ollut onnekas, sillä niin kauan kun äitini eli sain aina hyvää kotiruokaa. Tosin en ole asunut hänen kanssaan 25 vuoteen, mutta aina kun kävin äitini luona sain maailman parasta ruokaa.

Nythän monissa oppilaitoksissa syötetään säästösyistä elastisen makuista einesruokaa. Törmäsin itse tähän 4 vuotta sitten, kun kävin opiskelemassa ammattiopistossa. Ruoka oli järkyttävän pahaa ja epäilen suuresti sen ravintoarvoa. Jos minulle olisi lapsesta asti syötetty niin pahaa ruokaa, olisin varmaankin kääntynyt hyvin äkkiä pitsan purijaksi.

Ilman muuta lasten on saatava oikeaa ja hyvää ruokaa. Mielestäni tämä on asia, mikä pitäisi olla itsestään selvää, mutta valitettavasti ei ole.