Kaikkien Hitas-asuntojen hintasääntely määräaikaiseksi

Jorma Marttinen

/ #2 Kaupungin toimivalta ei taida riittää vanhoihin hitaksiin

16.03.2009 12:35

Noin vuonna 1992 tuli voimaan ns. Hitas-laki. Helsinki ilmoitti Hitas-yhtiöille ettei se sovella lakia. Lain voimaantulosäännös mahdollisti moisen ilmoituksen mutta samalla kaupunki taisi asemoida itsensä lainsuojattomaksi. Nyt kaupunki on moneen kertaan yksipuolisesti muuttanut alunperin sovittua sekä lunastuskynnyksen (HITAS-hinnan määräytymisperusteet) että muidenkin ehtojen osalta.

Vuoden 2004 muutos, jossa indeksien aloituspäiviä siirrettiin noin vuota myöhäisemmiksi, oli epätoivoinen yritys historian uudelleenkirjoittamiseksi. Meidän yhtiömme 7200 mk alkuperäinen neliöhínta mukamas laski 5500 markkaan kun taas naapuritalon vuotta myöhempi ostohinta 9500 mk/neliö olisi noussut 11 000 markkaan. Nyt mentäisi sen mukaan että naapuri saisi jokseenkin samanikäisestä talosta kaksinkertaisen hinnan meihin verrattuna - ero tavallisessa 70 m2 kaksiossa olisi 150 000 euroa! No tämänhän kaupunkikin myöntää kohtuuttomaksi ja käyttää siksi kahta laskentatapaa. Se toinen tiputtaa eron alkuperäisiin indekseihin verrattuna noin 50 000 euroon - siis tavallisen ihmisen vuosiansion kertaluokkaa. Ei kovin kohtuullista sekään.

Onneksi asunto-osakeyhtiölaki mahdollistaa lunastushinnan kohtuullistamisen. Koska lunastushinnan määrää yhtiön hallitus eikä kaupunki on Hitas-asunnon myyjällä täysi oikeus edellyttää että mahdollinen lunastushinta kohtuullistetaan markkinahinnaksi. Senhän VTT:n Hitashinnoittelua koskenut raporttikin totesi olevan käytössä pääosassa vanhoja Hitaksia. Hitas-hinnan ylittävän myyntihinnan käyttäminen ei ole rikos, musta kauppahinta sen sijaan rikkoo sekä varainsiirto- että myyntivoitonveroa koskevia lakeja.