Kannabis lailliseksi

Anon ymous

/ #8

08.11.2006 20:25

Poltettaessa kannabiksen tärkeimpien terveyshaittojen on oletettu olevan samankaltaisia kuin tupakan, mutta vuonna 2006 valmistunut tutkimus ei pystynyt vahvistamaan kannabiksen polttamisen aiheuttavan kohonnutta riskiä suun, nielun tai hengityselinten syöpiin.[7] Kannabiksen käytössä ruoassa tai juomassa ei näitä vaikutuksia luonnollisesti ole. Äkillisiä yliherkkyysvasteita voi toisinaan esiintyä. Kannabiksen vaikutuksista sikiöön raskauden aikana ei ole tarkkaa tietoa, mutta oletettavasti poltettu kannabis aiheuttaa sikiölle samanlaisia vaurioita kuin tupakkakin.

Käyttäjillä voi kannabiksen vaikutuksen alaisena esiintyä häiriöitä ajan, paikan ja etäisyyksien tajussa. Reaktioaika pitenee ja liikkeiden yhteistoiminta vaikeutuu. Siten esimerkiksi liikenteessä kannabispäihtymyksen vaarat ovat ilmeiset. Ranskalaisen tutkimuksen mukaan kannabis lähes kaksinkertaistaa onnettomuusriskin liikenteessä.

Käyttö vähentää muistijälkien muodostumiseen tarvittavien aineiden tuotantoa elimistössä ja näin ollen heikentää lähimuistia. Vaikutus aivosoluihin on kuitenkin erilainen kuin alkoholilla.

Kannabiksen käytöllä on mielellisiä haittavaikutuksia. Runsas ja säännöllinen kannabiksen käyttö voi johtaa aloitekyvyn heikkenemiseen. Kannabiksen käyttö saattaa myös pahentaa OLEMASSAOLEVIA mielenterveyshäiriöitä, kuten skitsofreniaa. Eli kannabis ei aiheuta niitä.