Susikannan ylläpito Suomessa

Keski-Suomi

/ #44

25.01.2007 19:20

"Myönnän, että ihminen on erehtyväinen eikä näin ollen kaikki susihavainnot olekaan susia. Toisaalta myöskin erehtyväisyys tulee toisaalla esille siten, etteivät kaikki ne, joita luullaan koiriksi ole välttämättä niitä; suden tunnistaminen kun ei aina ole niin helppoa puhumattakaan ns. koirasusista, joita myöskin maassamme esiintyy."

Kyllä koiran ja suden tunnistaa toisistaan aiva helposti, kun vaan tietää mitä katsoa. Ihminen on erehtyväinen kyllä, mutta tuo että kaikki koiriksi luullut eivät olisikaan koiria menee jo vähän liioitteluksi. Tuon lauseesi jälkeen moni herkkämielinen kannattajasi kyttää jokaista koiraa säikkynä kuin marsu luullen nähneensä suden..

"Argumentit kuitenkin selvästi osoittavat suden kesyyntyessä muuttuvan uhkaksi ihmisen perusturvallisuudelle, sitä ei kai kukaan voi kieltää. Se joka näin yrittää tehdä, osoittaa vain ihmisen erehtyväisyyden tässäkin asiassa!"

Jaahas, tuo sinun loppuosasi tuohon on aika paha, koska nyt tuntuu aivan turhalta sanoa, että oma perusturvallisuuteni ei ole hätkähtänyt mihinkään suuntaan susien lisääntyessä. Enkä erehdy oman elämäni tässä kohdassa, koska tiedän kun olen turvassa ja milloin en ole turvassa. Ja enemmän turvassa olen mennessäni metsään, kuin jonnekin kaupunkiin.

"Koko luonto on jossakin määrin erehtyväinen (susikaan ei käyttäydy aina lajityypilliseen tapaansa) ja siksi väitteet, jonka mukaan susi ei olisi vaarallinen missään olosuhteissa ihmiselle, osoittaa vain tällaisten väitteiden tukevan edellä mainittua käsitettä "erehtyväisyydestä"..."

Luonto ei erehdy noissa asioissa. Susi käyttäytyy kuten parhaakseen näkee, aivan kuten mikä muu luontokappale tahansa. Koira on helppo ravinto sudelle.
Vaikka itse en sutta pelkää, enkä kyllä karhua tai kyytäkään sen enempää metsässä liikkuessani, niin en ainakaan itse ole koskaan sanonut etteikö eläinten kanssa tulisi toimia varovaisesti. Pieni kunnioitus eläimiä kohtaan on hyvästä, pelko on pahasta.

Sanoisin vielä tuosta erehtyväisyydestä sen, että et varmaankaan ole koskaan ajatellut että sinä itse omine mielipiteinesi olisit erehtynyt!? Kaikki muut jotka ovat eri mieltä kanssasi, ovat erehtyneet, sinä oikeassa, niinkö?