Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle.

sirje
Vieras

/ #365

27.04.2015 19:10

tästä ois niin paljon sanottavaa että miun kädet ei kestä kirjottamista.. Mut allekirjottakaa.. jos vaik saatais päättäjät heräämään et narut on heidän käsissä.. tarvitaan vaan tahtoa tehdä asioille jotain.. uskon et uusissa kansanedustajissa löytyy kiusaajia, kiusattuja, sivustaseuraajia, niiden vanhempia, opettajia ja muita, jotka kaikki on ollut tai on jollain tavalla tekemisissä asian kanssa.. ja varmasti halutessaan voisivat muuttaa asioita nyt kun siinä asemassa ovat.. nyt tarvii vaan saada herätettyä oikean asian puolesta.. Miulla on monia ideoita joilla pystyis puuttumaan kiusaamiseen ja saada se vähenemään ja parhaassa tapauksessa loppumaan.. Ja tän asian puolesta oisin itekki valmis tekemään töitä..

Olen itse ollut koulukiusattu 1.lk-7lk. kunnes vaihdoin koulua.. Nyt 26-vuotiaana 7-vuotiaan lapsen äitinä näen helposti niitä kiusaamisen piirteitä joita omassa lapsuudessani näin ja osaan puuttua niihin jo hyvissä ajoin.. keskustella lapseni ja opettajien kanssa asiasta avoimesti ja auttaa ymmärtämään asiaa puolin ja toisin myös nähdä kiusaajan puoli.. Yhä edelleen huomaan itsessäni piirteitä jotka ovat seurausta tuosta piinaavasta kuudesta vuodesta jota kiusaaminen oli.. Käyn yhä edelleen läpi niitä asioita arkisessa elämässäni ja ajattelen sitä  kuinka ne ovat vaikuttaneet minuun ihmisenä ja vanhempana.. paljon on yhä edelleen tuskaa, itsekriittisyyttä,  ja epävarmuutta ja epäluuloisuutta noista vuosista jäljellä.. Monikaan ei usko kuinka kauas kantoisia nuo kiusaamiskokemukset voivat olla, eikä niitä kenellekkän soisi edes sille kiusaajalle.. 

Itse olen ehtinyt vuosien aikana kasvaa ja käsitellä asioita itsekseni ja pohtia kuinka asioita voisi muuttaa ja minulla on muutamiakin konkreettisia ideoita Koulukiusaamisen poiskitkemiseksi.. mutta ne edellyttävät päättäjiltä oikeaa tahtotilaa korjata asiat ja saada kiusaaminen kitkettyä pois, lisäksi tarvittaisiin muutoksia opetushallitukselta opetus-suunnitelmiin ja vapaaehetoisjoukkoja ja rahallista tukea.. 

Itse olen valmis tuomaan paremman ympäristön lapsillemme.. Toivottavasti moni muukin on..