Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Susanne Viinamäki
Adressin tekijä

/ #108 Sylvään kouluun asennettiin valvontakamerat ja ovisilmät!

12.04.2009 12:12

27. helmikuuta 2009
Vartijat käytäville ja kalterit ikkunoihin?
Aamulehti 27.2.

"Kun Sastamalan Sylvään koulun yhdeksäsluokkalaiset palasivat hiihtolomalta, oppilaiden yllätykseksi luokan oviin oli ilmestynyt ovisilmiä. Ja videokamerat valvovat siellä, minne opettajien silmät eivät näe.

Kouluturvallisuus on otettu tosissaan."

Jotenkin minulle nuo ovisilmät ovat jo liikaa. Ei kait kouluista aleta meilläkin tehdä vankilatyyppisiä amerikanmalliin?

Joillekin oppilaille ovisilmät voivat tuottaa jopa aggressiivisia reaktioita. Jos olisin murrosikäinen lapsi, en pitäisi ovisilmistä yhtään: Minuahan silloin kyylätään, eikä minuun luoteta. Ovisilmät ovat jo sisäistä valvontaa. Valvontakamerat koulun ulkoseinissä voidaan kokea suojana ulkoista uhkaa vasten.

Mutta entä ovisilmät, kulkukortit, huumetestit tai koulun ulkopuoliset pihoilla tai käytävillä käyskentelevät vartijat? Niillä vain syynätään koulun oppilaita. Tervekin nuori voi oikeutetusti nousta kapinaan moista toimintaa vastaan.

Kyllä meidän täytyy muutoinkin reagoida mahdollisiin uhkiin kuin ulkoisesti. Niin tehdään myös Sylväällä:

"Sylvään koulun rehtori Jari Andersson on vienyt varhaisen puuttumisen mallia kouluihin. Hänen mukaansa koulukiusaamisen ehkäisy pitäisi olla olennainen osa koulutyötä.

Sylvään mallissa jokaisesta kiusaamisesta, uhkailusta tai varkaudesta tehdään erillinen raportti. Kaavakkeessa oppilas selittää, mitä on tapahtunut ja kirjaa itselleen sopimisehdotuksen."

---------------------------------------------------

Sylvään koulun sivuilta löytyy myös koulun Järjestyssäännöt, ja kiinnitin huomiota että tällaiset ns. itsestään selvät asiatkin (tai siis näiden asioidenhan PITÄISI olla kaikille ihmisille itsestäänselviä) oli kirjattu ylös:

11. MUUT MÄÄRÄYKSET

Koulussa ei saa pitää toisia loukkaavia vaatteita.
Päähinettä ei käytetä sisätiloissa.
"Kännyköitä ja korvalappustereoita" ei saa pitää oppitunneilla esillä eikä auki.
Teräaseitten tuominen kouluun on kielletty.

Eikö kotikasvatukseen enää kuulukkaan tällaisten itsestäänselvyyksien opettaminen jälkikasvulle?