Susikannan ylläpito Suomessa

Joensuu

/ #45

30.01.2007 15:53

Sudet eivät ole koskaan hyökänneet ihmisten kimppuun (ellei susi tunne oloaan uhatuksi.) Pikkulasten säikytteleminen susilla on naurettavaa hommaa.
Sudet ovat olleet täällä ensin. Keitä olette te, jotka viette toisilta kodin ja elinympäristön?
Ihminen jälleen kerran koettaa päteä ja alistaa luonnon jalkojensa juureen.
Pahalta tuntuu kun tiedän, miten viattomia luontokappaleita vain teurastetaan pelon nimessä. Eivät ne sudet mitään pahaa kellekään tee. Pitäisitte ne lemmikit ja karjat ym. turvassa. Ja silloinkin on vain luonnollista että susi toteuttaa alkukantaista vaistoaan syödessään kun on nälkä. Toki myötätuntoni on ihmisten menetysten puolella, mutta se ei tule koskaan oikeuttamaan mielettömään teurastukseen. Se ei ole mitään niinkään hienoa kuin itsepuolustus. Se ei ole selviytymistä. Se on mieletön järjen vastainen teko tappaa susia.
Ja kyllä, asun susialueella. En siltikään pelkää kulkea metsissä. Miksi pelkäisin? Jos näen suden, kävelen rauhallisesti pois. Sen verran minulla on kuitenkin kunnioitusta kanssaeläjiä kohtaan. Minulla ei ole syytä tappaa. Ei, vaikka susi söisi lemmikkini. Se on vain luonnollista että susi ruokkii itsensä, pentueensa tai laumansa.
Ihmiset eivät enää tarvitse turkiksia täällä päin maailmaa eikä kukaan suden lihaa syö tai tarvitse sitä selviytyäkseen hengissä. Jää vain kysymys miksi silti tappaa?
Onko teillä tosiaan jokin niin raskauttava (elämän ja kuoleman välinen) syy tappaa susi?