Feministinen aloite

/ #5

02.02.2007 17:30

"Matti Meikäläinen" kirjoitti:

"'Naisiin kohdistuvaan väkivaltaan on puututtava.' Miehiin kohdistuva väkivalta, jota suurin osa tapahtuvasta väkivallasta on, on siis ihan ok. Ainakaan siihen ei tarvitse puuttua."

Mielenkiintoista logiikkaa. Tulkitset nyt tekstiä tarkoitushakuisesti.

Sukupuolirooleihin ja patriarkaaliseen järjestelmään (vaikka kuinka vihaisit sanaa, joka osoittaa sukupuolten valtajärjestyksen yhteiskunnassamme) perustuva väkivalta, jossa mies on väkivallantekijä ja nainen uhri, on valtava ongelma. Nykyisen puolison tekemän väkivallan tai väkivallalla uhkailun kohteeksi on joutunut noin 20 prosenttia tällä hetkellä parisuhteessa elävistä 18-74-vuotiaista naisista. Viidennes! Määrä on valtava. Totta, että tuo tilasto on helpompi löytää kuin naisten miehiin kohdistaman parisuhdeväkivallan vastaava, sitäkin pitäisi toki tutkia. Tuskin kuitenkaan uskallat väittää että kyseessä on yhtä merkittävä ongelma?

"Naispari tai yksinäinen voi yrittää hankkia oman biologisen jälkeläisen jos haluaa. Miespari tai yksinäinen mies ei voi. Syy tähän on feministien kannattama, miehiä sukupuolen perusteella syrjivä hedelmöityshoitolaki."

Naispari voi saada lapsen keinohedelmöityksellä, miesparin lapsen saamiseksi vaadittaisiin ulkopuolinen nainen kantamaan lasta sisällään 9kk ja sitten luovuttamaan se pois. Aivan eri tason toimenpide. Adoptio-oikeus pitäisi mies- ja naispareilla olla yhtäläinen.

"'Johtotehtäviin tulee valita tasaisesti naisia ja miehiä.' Kyvykkyydestä ja pätevyydestä viis? Miksei korkeakouluopiskelijoiksi tai opettajankoulutukseen tarvitse valita tasaisesti naisia ja miehiä? Ne ovat myös yhteiskunnallisesti merkittäviä sektoreita. Jos ollaan sitä mieltä, että naisten osuutta taloudellisessa päätöksenteossa on lisättävä, jotta parhaat mahdolliset resurssit saadaan valjastettua taloudellisen suorituskyvyn kohentamiseen, niin silloin on vaadittava myös miesten osuuden lisäämistä niillä aloilla, joilla he ovat aliedustettuja."

Vihjaatko, että toisella sukupuolella (pun intended) on kenties taipumus olla kyvyttömämpi tai epäpätevämpi? Naisia ja miehiä pitäisi toki valita tasaisesti korkeakouluopiskelijoiksikin, kuten opettajankoulutukseen. Myös siis miesten osuutta lisäämällä niillä aloilla, joilla he ovat aliedustettuja. Tässä nyt vaan puhuttiin johtotehtävistä.

"Feminismillä on juuri sellainen maine kuin se ansaitseekin. Feminismi-sana viittaa naissukupuoleen, joten se on täysin sopimaton kuvaamaan sukupuolten välisen tasa-arvon eteen tehtävää työtä. Myytti feminismistä tasa-arvon edistämisenä on purettava lopullisesti."

Myytti feminismistä lesbojen miesvihaliikkeenä on purettava lopullisesti.

Tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta puolustavat liikkeet nyt vaan ovat usein lähteneet sen altavastaajan puolustamisesta, vähemmän yllättäen. Ei työväenliikkeenkään nimi ole "työperäisten yhteiskuntaluokkien välistä tasapuolisuutta ajava liike". Voit kyllä vapaasti kutsua itseäsi vaikkapa sukupuoliegalitaristiksi, jos tahdot ajaa tasa-arvoa. Feministit vaan ovat feminismin nimellä tehneet jo aikamoisen osuuden työstäsi.