Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Alfa

/ #141 Neljännen sukupolven ydinvoimala ratkaisee?

24.09.2011 10:43

Ydinvoimateollisuuden tiedotuskampanja iskee tähänkin keskustelusivustoon koko voimallaan. Yksi kestosuosikki on kertoa uusista reaktori-innovaatioista, jotka ratkaisevat polttoaineongelman, ydinjäteongelman jne. Fuusioreaktoriahan olemme odottaneet jo 50-luvulta lähtien, silloin sen kerrottiin olevan "aivan nurkan takana", tuotantokunnossa 30-40 vuodessa. Edelleen siitä uutisoidaan, tosin harvakseltaan, ja sanotaan sen olevan "aivan nurkan takana", tuotantokäytössä 40 vuoden kuluessa.

4:nnen sukupolven reaktori ratkaisee fissioreaktorin ongelmat. Tämä uusi nopeaneutronireaktori hyödyntäisi jopa ydinjätteen polttoaineenaan. Uusi? prototyypit käynnistettiin 50-luvulla ja kehittely painui pikkuhiljaa unohduksiin. Yksi prototyyppi on vielä käytössä Venäjällä. Ongelmat tässä kertakäyttöreaktorissa ovat suuret, jäähdytysnesteenä käytettävä natrium reagoi varsin rajusti joutuessaan ilman tai veden kanssa kosketuksiin, tuottaen vetyä ja siten välittömän räjähdysvaaran.

Thorium- reaktori vedettiin pari viikkoa sitten uutena valttikorttina esiin. Puhdas polttoaine, jota ei tarvitse rikastaa jne. Unhohdetaan kertoa, että tämäkin on n.s. nopeaneutronireaktori, joten jäähdytteen kanssa on samat ongelmat kuin ennenkin. Ja ketjureaktion käynnistämiseen tarvitaan plutoniumia polttoaineen sekaan. Myytti puhtaasta ydinvoimaasta näyttäisi romahtavan tässäkin tapauksessa.