Kannabis lailliseksi

Turku

/ #1309 muutakin hyötyä

22.08.2009 13:01

Hamppu on yksi maailman monipuolisimmista hyötykasveista. Se tuottaa hehtaaria kohden neljä kertaa enemmän selluloosakuitua kuin tavallinen metsä. Siitä voidaan valmistaa erinomaista paperia, köyttä, vaatteita jne. Hamppukuidusta valmistettu vaneri on 2 kertaa vahvempaa kuin vastaava puusta valmistettu vaneri, lisäksi se on elastisempaa ja hylkii paremmin vettä. Kasviproteiinilähteenä hampunsiemenet jäävät toiseksi vain soijapavuille, niitä voidaan myöskin valmistaa ravinnoksi kaikilla samoilla menetelmillä kuin soijapapuja. Siemenistä puristettu öljy on rasvakoostumukseltaan terveellisempää kuin tavallinen margariini tai esimerkiksi oliiviöljy. 1800-luvulle asti hamppuöljy oli eniten käytetty polttoaine mm.öljylampuissa, sen syrjäytti lopullisesti vasta Pennsylvanian öljylöytö 1859. Hampun tuottama biomassa voidaan muuttaa metaaniksi, metanoliksi tai muiksi polttoaineiksi murto-osalla siitä hinnasta, mitä öljy-, hiili- ja ydinvoiman tuottaminen tällä hetkellä maksaa. Näin tuotettu energia ei aiheuta lainkaan rikkipäästöjä. Koska hamppu kuluttaa kasvaessaan valtavat määrät hiilidioksidia, sen käyttö hidastaisi kasvihuoneilmiötäkin huomattavasti.

Käsissämme on siis kasvi, joka oikein hyväksikäytettynä saattaisi olla ainakin osaratkaisu maailman energiaongelmaan, metsien tuhoutumiseen sekä kasvihuoneilmiöön. Yhä useamman mielestä tällaista kasvia ei voida julistaa laittomaksi pelkästään siksi, että sen kuivattujen kukintojen käyttö nautintoaineena on suosittua eräissä valtaapitävien halveksimissa väestöryhmissä. Joissakin maissa hampun ylivoimaiset ominaisuudet on ymmärretty ja niitä on alettu hyödyntää. Jo tällä hetkellä Thaimaassa, Pakistanissa, Meksikossa, Kuubassa, Kiinassa ja Intiassa valmistetaan suurin osa paperista muusta kuin puumassasta, lähinnä hamppu- ja riisikuidusta. EU:n sisällä kuituhamppua viljellään jo tällä hetkellä mm.Hollannissa, Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa.