Päiväkotien oman ruuanvalmistuksen puolesta

Tea Karjalainen

/ #8 puolalaista perunaa, vadelmaa ja kotimaista valmisruokaa

07.09.2009 17:41

Heh. Eipä ole aikaakaan kun Palmian ruoissa todettiin Rakennusviraston keittiössä alkueläimen aiheuttama vatsatautiepidemia. Taisi olla viime vuoden marraskuussa (2008), jos oikein muistan.

Vähän aikaan sitten oli Tuusulassa porkkanaraasteesta levinnyt bakteeriepidemia kouluihin ja päiväkoteihin....

Tätä sitten valtuutetut haluavat töissä käyville äideille, kun he hoitavat lapsiaan kotona vatsataudin vuoksi. Sitten he olevat poissa töistä, käyvät lääkärissä ja töihinkin pahimmillaan joudutaan palkkaamaan sijainen. Minullapa on kaksi lasta ja harvoin ne sairastuvat samaan aikaan. Sitten siihen vielä itse päälle. Mutta tätä laskuahan ei maksa sosiaalivirasto tai palmia.

Tunnettu asia on että ulkomaalaisissa, usein puolalaisissa, pakastevadelmissa on norovirusta. Tämä alkueläinlähteeksi epäiltiin tuoreita lehtisalaatteja, jotka oli huuhdeltu tulomaansa vedessä, jossa sitä alkueläintä sitten oli ollut. Porkkanat olivat bakteerinsa saaneet huonosta säilytyksestä.

Kuka takaa ruoan laadun, silloin kun se tulee keskuskeittiön kautta ja vieläpä usein ulkomailta? Ja kun se tulee sieltä keskuskeittiöltä valmiiksi kuumennettuna ja tehtynä, sen laatua ei enää päiväkoti voi tarkistaa. Tai jos huomaavatkin ruoan tuoksahtavan, on seurauksena se että lapset ovat ilman ruokaa. Vai saako korvaavan erän pikatoimituksena lähettifirmalta? Epäilenpä...

Miten taataan erikoisruokavalioiden puhtaus, etteivät ne sisällä esim. allergiselle pienintäkään ainesosasta jolle hän reagoi, jopa hengenvaarallisesti.

Kävin itse tänään Palmian ruokalassa syömässä; kuorettomia kumiperunoita, mantelikalaa ja erilaisia salaatteja. Mantelikala oli ulkonäöltään aivan samanlaista kuin erään firman tekemä pakastemantelikala. Ja maistuikin samalle.

Mitäs sillä on väliä jos aikuiset syövät lounaana eineksiä, mutta lapsilleni haluan sen oikean ruoan. Mielellään haluaisin sen alusata asti tehtynä, mutta tuskin niin enää on mahdollista.

Keskuskeittiöt muuten laskevat ruoan määrän keskimääräisellä kalorimäärällä/henkilö. Lasten kanssa tämä menee pahasti metsään. Meillä pojat joskus syövät kuin rekkamiehet, siihen ei tuo laskentakaava päde. Sittenpä ne ovatkin nälkäisä koko päviän. Ja tietysti kiukkuisia/itkuisia.

Vantaalla eräässä päiväkodissa tuli yksityiseltä palveluntarjoalta ruoka, ja siellä tämä henkilökunta oli vain sen kolme tuntia päiväkodin käytettävissä. Lastenhoitajille jäi aamusta puuron keitto tai vaihtoehtoisesti antaa maissilastuja aamupalaksi. En pidä muroja kasvavan lapsen parhaana aamupalavaihtoehtona, kun parempiakin on. Siitä varmaan ovat ravintoteraupeutitkin samaa mieltä.

Kustannustehokkuudella poljetaan lasten ja vanhusten etua. Puistolan palvelutalossa on Palmian ruokatoimitus joka maksaa asikkaalle 350€/kk. Hän saa sillä ruoan ja pari pientä kuppia kahvia päivässä. Lisäkahvikupit maksavat 50snt/kuppi. Ruoan kalorimäärä on laskettu minimiin ja moni tuntee nälkää ruoan jälkeen. On arvot pielessä yhteiskunnassa kun elämän lopputaipaleella ei saa dyödä tarpeekseen. Asiasta on reklamaoitu useati Palmian sen alueen pomolle, mutta tuloksetta. Edelleen luvatut kaksi iltapal leipäviipaletta on saamatta, kuulemma.

Näännytetään lapset ja vanhukset nälkään??

Onhan Palmian ruokaravintoloissakin laskettu kuusi lihapullaa/annos aikuisillekin, että niin se voitto tehdään!!! Pidetään ihmiset nälissään.

Tämän vuoksi syön useimmiten itsetehtyä ruokaa työpaikallani, saan sen mitä tarvitsen, ilman pelkoa allergiareaktioista ja vatsa täynnä. Joskus on vaan pakko käydä ruokalassa.

Halutaanko Helsinkiinkin kalapuikkokonfikteja???

Luuletteko että Palmian (tai muun toimittajan) laatu pysyy samana kiristyvässä taloudessa, vaikka näin nytten luvattaisiinkin?

Miten kävi kävikään kunnallisen jätehuollon, josta tehtiin Rikaton OY? Sen tehtäviä hoitaa nykyään ylikansallin Sita Chez ja tekee voittoa jätteillä, jotka aikaisemmin olivat kunnalle edullisia kuskattavia....

Minkäläistä palautetta on tullut Helsingin bussiliikenteestä, veoliasta etc kun julkinen liikenne on liikelaitoistettu ja kilpailutettu? Nyt sinne joudutaan syytämään lisärahoituista ja kinutaan tukia valtiolta. Sitten vielä halutaan laskea julkisen lipun hintoja. Varmaankin lasten ja vanhusten sekä sairaiden kustannuksella(terveyskeskusten labrojen lopetuslista)

Kuvitteletteko että tämä on veronmaksajien etu? Tässä haetaan pakko ulkoistusta pitkällä tähtäimellä.

Lento- ja laivarahtina tuotu ruoka keskuskeittiölle ei voi millään olla kestävän kehityksen ideologian mukaista, ei sitten millään.

Minkähänlainen hiilijalanjälki on Helsingin kaupingilla kokonaisuudessaan sekä eri virastojen, laitosten, liikelaitosten ja osakeyhtiöiden osalta??? Tahtoisinpa tietää