Lääkkeetöntä huumekuntoutusta ei saa lakkauttaa Suomesta

benny uhlenius
inkoo

/ #9 Kiskon oppilas Veerra Aaltosen sanelun mukaan kirjoitettu

24.09.2009 08:48

Olen käyttänyt päihteitä 15.-vuotiaasta asti. Olen nyt hoidossa kiskon klinikalla ja täällä olen kohdannut todellisuuden ja itseni ensimmäistä kertaa elämässäni. Ilman tätä teerapeuttista ja keskustelevaa hoitomallia olisin vielä käyttämässä huumeita, tai sitten vahvasti lääkittynä ja säilöttynä johonkin laitokseen- tai kuollut. Lääkkeettömyyten pohjautuva hoitomalli on minulle ainoa tapa päästä eroon huumeista ja niihin liityvästä maailmasta. Lääkehoito ei minun kohdallani olisi mahdollista, koska en ole käyttänyt opiaattejaa vaan amfetamiinia, gammaa, psykedeelejä, alkoholia ja lääkkeitä. Päihderiippuvaisista suuri osa on kaltaisiani sekakäyttäjiä tai amfetamiininkäyttäjiä, ja silloin korvaushoito ei ole mahdollista. Se on tarkoitettu opiaattiriippuvaisille. Nyt vaarana on se, että Suomeen saadaan suuri joukko uusia opiaattiriippuvaisia, koska korvaushoitoon ohjataan myös sellaisia (todella nuoriakin) ihmisiä jotka sitä ei vielä ole! Päihderiippuvuus ja tuhoisa elämäntapani ovat aiheuttaneet läheisilleni järjettömästi pelkoa ja huolta ja sairastuttaneet myös heidät. Minäkin olen ihminen, vaikka huumeita olenkin käyttänyt. Ei diabetekseen sairastuneitakaan jätetä ilman hoitoa, kuten nyt päihdesairaille tehdään kun hoitoon haluavat eivät pääse hoitoon.
Kiskon ansiosta kuntoudun raittiiksi veronmaksajaksi ja tulen yhteiskunnalle loppujenlopuksi "halvemmaksi" kun silloin jos käyttäisin huumeita tai hakisin laillisesti huumeeni avohoidosta jatkaen samalla rikollista elämäntapaa ja oheiskäyttöä.
Terveisiä päättäjille, Veera Aaltonen