Suomen on ratifioitava yk:n vammaisten ihmisoikeussopimus viipymättä.

Anne Mäkinen
Lohja

/ #2 Vammaisten yk:n ihmisoikeus sopimus

24.09.2009 20:19

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Suomi on muuttumassa takapajulaksi, jos tätä vireillä olevaa sopimusta ei ratifioida välittömästi.Uusi vammaispalvelulaki saatiin vihdoin voimaan 1.9.2009, mutta kunnat eivät tahdo alkaa noudattaa sitä,koska se aiheuttaa kunnalle runsaasti lisääö menoja. Lisäksi lakia ei vielä oikein tunneta, koska sitä vastustettiin hyvin pitkään.
Tämä on jo osoittautunut selväksi monessa kunnassa. Vammaiset ovat alkaneet vaatia oikeuksiaan, mutta edelleenkään itsemääräämisoikeus ei toteudu. Edelleen tehdään ms. laittomia päätöksiä pakkomuutosta toiseen kuntaan säästöihin vedoten. Vammaista ei kuulla hänen asioissaan ja kuntoutusasiatkin jäävät puolitiehen. Joku toinen päättää, mikä on vammaisen etu. Raha ratkaisee jopa subjektiivisia palveluita myönnettäessä.Perheesäni on juuri tällainen tapaus,missä lievästi kehitysvammaista nuorta on yritetty vastoin tahtoa siirtää laitoshoitoon Lammille entiseen Ronnin keskuslaitokseen ilman minkään laista tutkimusta ja asianmukaisia perusteluja. Asia saattaa johtaa vielä käräjille, jos tämä jatkuu vielä huomautuksen antamisen jälkeen. Asianomaiset virkamiehet joutuvat nyt antamaan tänne päätäjille täydellisen selvityksen. Sitten asia käsitellään uudelleen noudattaen uutta lakia. Saa nähdä, toteutuuko iokeus.