Suomen on ratifioitava yk:n vammaisten ihmisoikeussopimus viipymättä.

Petri Niemelä
Adressin tekijä

#1 Paransin addressin ulkonäköä vastaamaan enemmän pdf-julkaisua

21.09.2009 11:57

Paransin addressin ulkonäköä vastaamaan enemmän pdf-julkaisua.
- Pete N.
Anne Mäkinen
Lohja

#2 Vammaisten yk:n ihmisoikeus sopimus

24.09.2009 20:19

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Suomi on muuttumassa takapajulaksi, jos tätä vireillä olevaa sopimusta ei ratifioida välittömästi.Uusi vammaispalvelulaki saatiin vihdoin voimaan 1.9.2009, mutta kunnat eivät tahdo alkaa noudattaa sitä,koska se aiheuttaa kunnalle runsaasti lisääö menoja. Lisäksi lakia ei vielä oikein tunneta, koska sitä vastustettiin hyvin pitkään.
Tämä on jo osoittautunut selväksi monessa kunnassa. Vammaiset ovat alkaneet vaatia oikeuksiaan, mutta edelleenkään itsemääräämisoikeus ei toteudu. Edelleen tehdään ms. laittomia päätöksiä pakkomuutosta toiseen kuntaan säästöihin vedoten. Vammaista ei kuulla hänen asioissaan ja kuntoutusasiatkin jäävät puolitiehen. Joku toinen päättää, mikä on vammaisen etu. Raha ratkaisee jopa subjektiivisia palveluita myönnettäessä.Perheesäni on juuri tällainen tapaus,missä lievästi kehitysvammaista nuorta on yritetty vastoin tahtoa siirtää laitoshoitoon Lammille entiseen Ronnin keskuslaitokseen ilman minkään laista tutkimusta ja asianmukaisia perusteluja. Asia saattaa johtaa vielä käräjille, jos tämä jatkuu vielä huomautuksen antamisen jälkeen. Asianomaiset virkamiehet joutuvat nyt antamaan tänne päätäjille täydellisen selvityksen. Sitten asia käsitellään uudelleen noudattaen uutta lakia. Saa nähdä, toteutuuko iokeus.
Sari Riskumäki
Jalasjärvi

#3 YK:n Vammaisten ihmisoikeussopimus

13.02.2010 21:54

Olen tutustunut VAMPO -Vammaispoliittisen ohjelman valmistelutyöhön ja asiastahan on mm. kuulemisseminaari Seinäjoella 22.2.10.
Alustavaan Työskentelyn strategiseen sisältöalueeseen kuuluu myös seuraavia laajoja kokonaisuuksia kuten; rakentaminen, liikenne, työ jne.
Tämän päivän arkea on se, että kunnissa ei ole EHO:a tehty, henkilökohtaisen avun hakemisprosessi tehtiin niin vaikeaksi ettei kukaan siehen byrokratiaan lähde, henkilökohtaisista koulunkäyntiavustajista ja vara-avustajista on huutava pula tai, että heitä ei palkata lapsille, integraatio / inkluusio on haavetta, omaishoitajat tekee vapaaehtoistyötään uupumuksen partaalla, tilapäishoito / tukiperhe systeemit ei toimi tai niitä ei ole ollenkaan sekä vammaispalvelu- ja kehitysvammalakeja ei noudateta ja tätä rataa.
..kun käymme VAMPOn Alustavaa työskentelyn strategista sisältöalueita läpi, niin sitä ihmettelen että millä tämän kaiken "rakentamiseen" piisaa ainesta, kun perusta / kivijalkakaan ei ole valmis / kunnossa??
KTS
Vieras

#4 Vammaisihmisoikeuspäivä

28.06.2010 14:22

Miksi ei vammaisjärjestöt ja -liitot järjestä vammaispäivää ja kulkuetta ympäri Suomea samoihin aikoihin vuosittain? Niin tekee monet muutkin vähemmistöt. Olemmeko vähemmän ihmisarvoisempia ihmisiä?

Merja Nyberg
Vieras

#5 Vammaisten oikeudet

04.07.2010 01:03

Asia on enemmän kuin tärkeä, meitä vammaisia on paljon ja monella eri tavalla vammautuneita. Kehitysvammaiset ovat oma ryhmänsä ja heitä on paljon ja vamma-asteita on yhtä paljon kuin vammautuneitakin. Heidän asiansa ovat olleet retuperällä aina, nyt on pikkuhiljaa tajuttu heidänkin ihmisyytensä ja että heillä on samat oikeudet kuin ns. terveillä ihmisarvoiseen elämään, oikeus työhön, rakkauteen ja yhteiselämään ja että intimiteettisuoja koskee myös heitä.

 Toinen ryhmä on syystä tai toisesta fyysisesti vammautuneet,liikuntarajoitteiset, afasiapotilaat, muut aivovammapotilaat kuulo/puhevammaiset ja näkövammaiset=heikkonäköiset ja sokeat jne.

 On liikuntaesteitä, paikkoja, joihin ei pääse edes sauvoja käyttävät pyörätuoleista nyt puhumattakaan. Ei löydy minkäänlaista opastusta aistivammaisille eikä muillekaan. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, tässä nyt kuitenkin pikkusia esimerkkejä nyky tilasta.

 Omasta perheestäni löytyy kehitysvammaisia, näkövammaisia, mielenterveyteen liittyviä sairauksia, tapaturmista ja sairaudesta johtuvia vammautumisia. Itse olen reumaatikko ja kärsin pahoista nivelrikoista, joudun käyttämään apuvälineitä liikkuessani ja melkein päivittäin yleisillä paikoilla, liikkeissä ja virastoissa käydessäni törmään esteisiin, jotka estävät kulkuni sinne, missä minun olisi asiani hoidettava.

 Toivottavasti saamme tällä adressilla myös jotain aikaiseksi, että tämänkin jansan ääni, ns. "huutavan ääni korvessa", kuuluisi päättäjien korviin ja he tekisivät päätöksensä sen mukaan eli ratifioitava YK:n vammaisten ihmisoikeussopimus välittömästi.

 

Merja Nyberg

#6 Re: YK:n Vammaisten ihmisoikeussopimus

04.07.2010 01:25

#3: Sari Riskumäki - YK:n Vammaisten ihmisoikeussopimus

 Kuvaava tähän avunsaantiin liittyen; Sairastan reumaa ja minulla on erittäin paha nivelrikko, lonkat on jo vaihdettu, seuraavaksi polvet vuoden sisään, puhdistusleikkauksia jne.  Vasemman lonkan tekonivelleikkauksessa kävi niin, että vaikka lääkärini hyvin tiesi kuinka hauraat mun luut ovat niin reisiluunpää halkesi ja se jouduttiin kiinnittämään ketjulla ja parilla ruuvilla, kiinnitys onnistui täydellisesti ja lonkka toimii paremmin kuin uus, tuon kiinnityksen takia jouduin kuitenkin liikkumaan niin etten saanut varata leikattuun jalkaani pariin kuukauteen. Asun yksin eivätkä lapset asu niin lähellä, että pystyisivät päivittäin auttamaan mua.No, soitin kunnan kotipalveluun, asiasta oli jo puhuttu sosiaalisihteerin kanssa ennen leikkaukseen menoa ja sovittu, että apua tarvitessani soitan kotipalveluun, kohtelu puhelimessa oli todella tylyä. Minulle oli toimitettu suihkutuoli kaupungista ja kotipalvelun oli määrä toimittaa se mulle. Toimittihan ne, viikko sen jälkeen, kun olin kotiutunut, tuoli oli tullut heille jo ennen kuin tulin kotiin. Puhelimessa en saanut minkäänlaista vastausta siihen, miten ja koska saan apua, enhän pystynyt edes peseytymään itse, koska lonkkaa ei saanut taivuttaa kuin 90* ja ilman sitä tuolia koko pesu oli aivan utopiaa. Kysyin tuolin tuojilta, toisena oli muuten paikallisen kotipalvelun pomo, milloin heiltä ehtii tulemaan siivooja, miten kaupassa käynti järjestetään ja tietysti siitä peseytymisavusta. Mua katottiin kuin halpaa makkaraa niinkuin en ihminen ois ollutkaan, se pomo tokas, että vai pitäis sua vielä hyysätä täällä ja käydä siivoomassa ja pesemässä, ei me tollasia tehä.........minä, joka en yleensä jää sanattomaks vaan multa saa samalla mitalla takasin, jäin täysin sanattomaks, akat lähti ja se pomo huikkas mennessään että no soita nyt sitte jos sä tosiaan jossain sitä apuu muka tarviit......

 Arvaas muuten, soitinko????? En, enkä tule enää koskaan pyytämään kunnalta mitään apua, niin hankalaa tilannetta ei sairauteni kanssa tulekaan, että heitä tarvitsisin.

  

KTS
Vieras

#7

01.08.2010 23:15

Onko tätä sopimusta milloin aikomus ratifioida? Tietääkö joku? Nyt kun se neljäs luvattu vuosi menossa, jonka sisällä on muistakseni luvattu ratifioida.

Vesa Hannu
Vieras

#8 Työnantajain syrjintä kuuroille voimistunut

01.09.2010 13:35

Kaksi vuotta sitten minut irtisanottiin I-print Oy:n kirjapainosta Seinäjoella. Syynä on työnantajain ja esimiehen ennakkoluulo kuuroille, vaikka mulla on kaksi alaikäistä lasta. Kyllä on väärin että kahden isä irtisanottiin, irtisanominen ei koske kuuleville vain kuuroille eli minut. Haluan jatkaa työssään vanhuudeneläkkeen eli 65 vuoteen saakka, eli vanhuudeneläkkeen. Työnantaja ja esimies ovat kylmäpäitä kuuroille, heidän mielestä kuurot ovat tyhmiä kehitysvammaisten tasolla, olen hyvin loukkaantunut vaikka ei antanut mun jatkaa vanhuudeneläkkeen asti. Meiltä puuttuu lainsäädäntö että kuuroja ei saisi syrjiä työelämästä.Nykyään ilman laisäädännöstä kylmäpäät työnantajat estävät kuuroja työnhakuista, lainsäädäntö puuttuu. Alaikäiset lapset kärsivät että isä on työtön eli rahapulassaja samoin äiti on työtön ei kä löytänyt työtä, syynä on työnantajain estävät kuuroja työnhakuun. Haluan että i_print kirjapaino julistetaan tuotantoboikottiin syynä on syrjintä kuuroille, koska työnantajailla puuttuu kuurojen työelämästä tietoa. Lainsäädäntö mahdellisesti pian.

seija

#9

20.10.2011 12:43

vammaisten oikeuksia ei huomioida

Vieras

#10

23.10.2011 07:34

Ehdottomasti saatava Viimeinkin voimaan!!

Vieras

#11

23.10.2011 20:31

Tämä on hyvä asia, kyllä Suomikin pitää ehdottomasti ratifioida
ihmisoikeus sopimus. Oikeuksia kehitysvammaisille :)

Vieras

#12

25.10.2011 19:16

Ehdottomasti ja kiireellisyysjärjestyksenä numero 1.

Vieras

#13

24.11.2011 01:00

...miten se nyt olikaan...naisillakin nykyään sielu? Kyllä !

Vammaisilla samat ihmisoikeudet kuin terveillä? Ei ole !

TEE JOTAIN ,ALLEKIRJOITA VAATIMUS sillä huomena voit kuulua vammaisiin!!!!!!!

Vieras

#14

16.02.2012 23:25

Ei niin vammaista, etteikö hänelläkin tunteet. Terveiden velvollisuus on antaa omasta hyvästään näille vähäosaisille. Voisiko tuleva presidenttimme puuttua asiaan arvovallallaan, olen ymmärtänyt hänen puheistaan halun tuoda myös vammaiset tasa-arvoisiksi kansalaisiksi.
A-J

#15

07.10.2012 18:51

T.O.T
Viljo Juuti

#16 Liikkumisvapaus? Yk:n ihmisoikeussopimus on?

30.11.2012 20:01

Ratifinointi Suomen osalta tulee ehdottomasti suorittaa.

Vieras

#17

06.02.2013 21:09

Tämä on tärkeä asia vammaisille!!
Vammaisen sisar

#18 Edelleen ajankohtainen

25.02.2013 10:42

Minua hieman häiritsee, että addressin esittely kohdassa lukee, että keräämme nimiä huhtikuuhun 2010. Se pitäisi ehdottomasti poistaa sieltä. Niin kauan kuin ratifiointi on tekemättä, niin kauan nimiä tulisi kerätä. Asia on polkenut paikoillaan jo kaksi vuotta. Nimien aktiivinen kerääminen on edelleen ajankohtaista.

Vieras

#19

24.03.2013 19:13

Sehän kuuluu KAIKILLE!

Vieras

#20

19.01.2014 06:14

Eikö jo vihdoinkin olisi aika...? Tuntuu niin keskiaikaiselta
tyttö Turusta

#21 Mäntsälä ei kuulemma halua yhtään enää kehitysvammaisia

16.06.2014 02:48

Tässä tosi ilkeä juttu: http://www.mantsalanuutiset.fi/artikkeli/188485-kunta-ei-halua-lisaa-kehitysvammaisia-mantsalaan
eihän kunnan johtaja voi päättää että ottaako Mäntsälä kehitysvammaisia vai ei
oli tuo lehti juttu aika ilkeä meidän kehitysvammaisten kannalta sehän saa ihmisten vihat niskaansa
Lievästi kehitysvammainen tyttö

#22 Täällä tuosta sopimuksesta lukekaa ja saa komentoida

16.06.2014 03:17


YK:n vammaissopimuksen ratifiointi lähestyy

3. helmikuuta 2014 13:08

Juha-Pekka KonttinenJyrki Kataisen hallituksen ohjelman kirjaus tähtää YK:n vammaissopimuksen ratifioimiseen tällä hallituskaudella. Vammaissopimuksen hyväksyminen tulee korostamaan viranomaistoimintaan tällä hetkellä kohdistuvia velvoitteita. Viranomaisten – niin valtion kuin kuntien tasolla – tulee ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen. Vammaissopimus toimii suunnannäyttäjänä, joka velvoittaa muuttamaan sanat teoiksi ja teoriat käytännöiksi. Tässä osa tekstistä loppu löytyy osoitteesta: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/vammaispalvelujen-kasikirja/ajankohtaista/nakokulma/nakokulma/yk-n-vammaissopimuksen-ratifiointi-lahestyy?
saa komentoida tuolla sosiaaliportin netti sivulla kun klikkaa tuosta linkistä

Vieras

#23

20.06.2014 16:12

Tämä on häpeä tälle itseään hyvinvointivaltioksi mainostavalle maalle. Tästtä asiasta olen kirjoittanut jossain vaiheessa myös perusuomalaisten eduskuntaryhmälle.
Puolue on monin tavoin tuonut oikeutustaan esiin muka Suomen kansan etujen ajajana, vaan tätä asiaa koskevaan kysymykseen ei tullut edes vastausta.
Hyvinvoinnin jakaminen täällä määritellään tänä päivänä vain eliitin keskeiseksi etuoikeudeksi, ei ole menneet jenkeissa matkailut hukkaan.

Vieras

#24

03.01.2016 14:58

Asia koskee mm. harvinaissairaita, jotka ovat tänä päivänä väliinputoajia esim. Kelan palveluiden suhteen.

Vieras

#25

03.01.2016 15:05

Tätä on odotettu perheessä jo kauan. Kummallisinta on että lainsäädäntöä ei haluta valmiiksi viipymättä, aina jokin veruke.