Seksuaali- ja väkivaltarikollisille kovennetut rangaistukset, pelasta elämä

Ciffer Pnuk

/ #9 Kritiikkiä

28.09.2009 03:10

Tähän adressiin linkittävä Facebook-yhteisö vaatii lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä 1-4 vuoden rangaistusta ja törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä 5-15 vuoden rangaistusta.

Facebook-ryhmä löytyy täältä:

Ja se vaatisi koko rikoslain muutosta, sillä mikäli ylärajaa ei ole asetettu elinkautiseksi se on yksittäisrikoksesta 12 vuotta. Tappo on yksi näistä rikoksista, yksittäisrikoksena taposta tuomitaan 8-12 vuodeksi, 8 ollen laissa asetettu minimiraja.

Lisäksi jäin hieman kummastelemaan, mitä tehdään jos tuomioistuimen arvioima oikeudenmukainen tuomio jäisi noiden 4 ja 5 vuoden väliin?

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö voi kuitenkin tarkoittaa esimerkiksi sitä, että esim. 25-vuotias henkilö kielisuutelee seksuaalisin motiivein (jotka itsekin myöntää oikeudessa) VIIKKOA vaille 16-vuotiasta henkilöä, joka itse pyytää tätä. Siis vain yhtä viikkoa vaille laillisen ikäistä tuohon. Vuoden tuomio tuntuu täysin kohtuuttomalta, ottaen huomioon, että teko on pelkkä kielisuudelma. Itse asiassa on täysin mahdollista ja todennäköistäkin, että pienemmän tuomion tämä 25-vuotias saisikin, mikäli löisi 15.95-vuotiasta suudelman pyytäjää tylpällä, mutta kovalla esineellä päähän kerran.

Rattijuopumuksestakin annetaan 30 päiväsakon tuomio, mikäli lain asettama (promille)raja ylitetään vain hieman. Mikäli taas humalatila on poikkeuksellisen voimakas, voi tulla kuukausikaupalla ehdotonta vankeutta ensikertalaisellekin (joka tosin muutetaan yhdyskuntapalveluksi, koska se pääsääntöisesti alittaa 8 kuukautta ja kyseessä on ensikertalainen).

Eli lapsen seksuaalisen hyväksikäytön alle, rikosnimikkeenä, mahtuu varsin monenlaisia tekoja. Tekotapa voi olla lievimmillään juuri viikkoa vaille laillisen ikäisen eli 16-vuotiaan seksuaalisesti suulle suuteleminen tämän viikkoa vaille laillisen ikäisen omasta pyynnöstä.

Toinen ongelma on ns. nuorten väliset seurustelusuhteet jotka ovat rikosoikeudellista harmaata aluetta. Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, jossa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa. Ajoittain tämä on tarkoittanut sitä, että 18-vuotias on todistettavasti saanut tuomion vapaaehtoisesta seksistä 15-vuotiaan kanssa rikosnimikkeellä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö (tuomio oli 3 kuukautta ehdollista vankeutta), toisinaan taas 20-vuotias joka on harrastanut seksiä 15-vuotiaan kanssa ei ole oikeudessa saanut tuomiota, koska hänen ei ole katsottu syyllistyneen rikolliseen tekoon edellämainittuun ikä- tai kypsyyseron huomioonottavaan lainkohtaan vedoten.

Vaikeaa olisi tuomarilla näissä tapauksissa, kun pitäisi valita joko syytteen hylkääminen tai vuoden vankeustuomio. Näissä kahdessa (syyte hylätty/ei rikosta VS. vuosi vankeutta) on rikosoikeudellisessa mielessä nimittäin huomattava ero.