Hoitajamitoitusta vanhustyössä EI SAA LEIKATA!

Vieras

/ #27

08.10.2015 14:31

Hoitoalalla olleena olen nähnyt tämän kurjuuttamisen koko elinkaaren; 80-luvulla vanha sai kävellä vanhainkodin täyshoitoon puolisoineen (no joo, vuodeosasto oli vain makuuttamista). 90- luvulla kotipalvelussa vielä tehtiin askareet asiakkaiden kanssa yhdessä- oli aikaa tehdä ihan oikeaa kotiruokaakin. 2000-luvun alussa kotihoidolla oli pitkä lista mitä ei kuulu tehtäviimme- niitä paasatessa aikaa meni hukkaan ja kaikilla paha mieli, siinä ajassa olisi jo entiseen malliin askareita yhdessäkin tehty. Ja kotiruoka vaihtui laitosruokaan, ei siinä nälkä tule, kun ei sitä itse valmista.... Kotihoidossa alkoi olla liian vähän työntekijöitä, tuli kilpailutus ja yhdellä asiakkaalla käy lukuisa määrä eri palveluntuottajia, koska kotihoito ei tee kuin välttämättömimmän. Ja senkin hirrrrrveeessa kiireessä. Laatu, yksilöllisyys, tasavertaisuus, kunnioitus ja aika tipotiessään. Myöskin on kokemusta tehostetun palvelutalon arjesta- kaksin piti 12 iäkästä hoitaa, joista puolet tarvitsivat meitä koko ajan. Heitteillejättö on jo härskisti tapahtunut!! Emme ole saaneet aikoihin tehdä työtämme kuten itse haluaisimme, eettisyys kadonnut ja palkkakin olematon. Alan vaihto on edessä pikapuoliin!!