Hoitajamitoitusta vanhustyössä EI SAA LEIKATA!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Hoitajamitoitusta vanhustyössä EI SAA LEIKATA!.

Hoitaja -97

#1 Nyt riittää

07.10.2015 17:16

Työskentelen itse lähihoitajana vanhustyössä ja nyt riittää tämä riisto. Sekä vanhuksilta että hoitajilta viedään mahdollisuudet ihmisarvoiseen elämään.


Vieras

#2

07.10.2015 17:45

Työskentelen muistisairaiden vanhusten parissa, jossa 15 keskivaikeassa ja vaikeassa vaiheessa. Välillä mennään äärirajoilla ja varmasti jos mitoitus toteutuu se tulee näkymään hoidon laadussa.

Vieras

#3

07.10.2015 18:14

Työskentelen itse ympärivuorokautisessa tehostetun palvelun työyksikössä dementiapuolella. Tiedän tasan tarkaan mitä tämä työ sisältää ja mihin niitä hoitajan käsiä ja persoonaa tarvitaan.

Vieras

#4

07.10.2015 20:42

Tiedän, miten hoitotyö on muuttunut. Hoitajilla ei ole aikaa olla hoitajia. Kaikki toiminta on ajastettu ja jokainen minuutti täytyy kohdistaa laskutettavaksi työksi. Asiakkaan kanssa jutteleminen ei sellaista tietysti ole. Roska-astian kannen nostaminen vammaiselle vanhukselle maksaa varttitunnin maksun.

Vieras

#5

07.10.2015 21:07

Jos 1 hoitaja hoitaa 8 ihmistä, joista 2 kahden autettavia...työ alkaa 7.00...ruoka tulee n. 7.45, kaikki oltava puettuna, pestynä kakat pois housuista, sängyt petattuina, roskat viety. Ja kahden autettavat autellaan sängyistä ylös sitten kun ehtii...joskus jopa kello yli 10,00 kun viimeinen kuivitellaan tai pääsee wc:hen! Palvelukodissa on hoitajamitoitus ihan kohdillaan, vaan lisää porukkaa tarvitsisi kuitenkin...vaan parempi tietenkin vähentää ja lisätä hoitajien sairaslomia kun kellään ei paikat enää kestä nosteluita ja selässä kantamista. Olispa kiva kun joku

Vieras

#6

07.10.2015 21:08

on väärin kohdella vanhuksia näin huonosti he ovat maatamme rakentaneet. muutenkin huono-osaiset työttömät , lapsiperheet ym jo muutenkin kärsii samaan aikaan otetaan muualta tänne ihmisiä ja ollaan jo muutenkin hallituksen leikkauslistalla. hävetkää. Sairaalat , leirikeskukset ja muut vapaat tilat annetaan ns, pakolaiosten käyttöön tämäkin on rasismia Suomalaisia veronmaksajia kohtaan.

Vieras

#7

08.10.2015 00:08

Koska vanhukset tarvivat parempaa hoitoa. Siitä vähästäkin hoidosta leikataan. Itse olin viime vuonna sairaalassa reilu kuukauden ja näin miten vanhoja ihmisiä hoidettiin tai siis jätettiin hoitamatta, kun ei ollut aikaa. Viereinen vanhus oli monta päivää syömättä, kun kellään ei ollut aikaa syöttää.

Vieras

#8

08.10.2015 04:08

Olen itse hoitaja raukka.
Ex-hoitaja

#9

08.10.2015 05:20

Monessa paikassa hoitajamitoitus on nyt jo aivan liian pieni ja käsipareja tarvittaisiin LISÄÄ! Ei enää vähempää! Itse luovuin hoitajan työstä koska en jaksanut sitä henkisesti. En sitä tunnetta kun ei aika riitä ja joutuu tinkimään omasta työmoraalista. Haluan tehdä työni hyvin, mutta liian monessa paikassa joutuu tekemään vain sen välttämättömän koska ei muuta kerkeä. Ja kun nyt siitäkin pitäisi vähentää?! Jos mitoitussuositus on 0.4 niin sitä sitten voi noudattaa "hyvillä mielin" vaikka tarve olisikin suurempi. Superikin taisi väläytellä hoitajamitoitusta 0.6 jossain välissä. Missä on Suomen arvostus vanhuksia kohtaan? Elämän arvoa kohtaan? Yksilön ihmisarvoa kohtaan? Se on hyvä kun päättäjät pysyvät ikinuorina niin ei tarvitse omalla kohdalla miettiä onko häntä hoitamassa 2, 1 vai puolikas hoitaja.


Vieras

#10

08.10.2015 05:58

Olen itse vanhustöiss

Vieras

#11

08.10.2015 06:09

Hoidan työkseni vanhuksia ja olen sitä mieltä,että ei voi enää leikata.Hoitajat uupuvat ja vanhukset kärsivät.

Vieras

#12

08.10.2015 06:40

Olen lähihoitaja, tiedän tilanteen . En voi hyväksyä leikkaamista ja en ymmärrä miten joku voi edes ajatella, että noin voisi tehdä.

Vieras

#13

08.10.2015 07:15

Työskentelen kotihoidossa ja siellä on tilanne kaoottinen, jo nyt. Jos vielä napataan resursseja pois, en jaksa. Harkitsen alanvaihtoa! tai jään työttömäksi. t. Viiskymppinen väsynyt lähohoitaja

Vieras

#14

08.10.2015 07:23

Haluan että meidän maamme vanhuksista pidetään huolta kunnolla. He ovat sen ansainneet. Toivon myös että heille jotka tekevät vanhusten auttamistyötä järjestetään sellaiset olosuhteet että he jaksavat tässä arvokkaassa työssä. Missään tapauksessa resursseja ei saa vähentää vaan niitä pitäisi lisätä. Hävettää suomalaisten päättäjien suunnitelmat.

Vieras

#15 Alanvaihtoon tai työttömäksi

08.10.2015 08:02

Työskentelen kotihoidossa ja pidän todella tästä työstä.Resurssien koko ajan pienentyessä työstä on kuitenkin tullut jo nyt niin kuormittavaa että en usko jaksavani eläke-ikään asti.Harkitsen alan vaihtoa nyt viisikymppisenä.Jopa työttömyys tuntuu houkuttelevalta vaihtoehdolta uuvuttavien työvuorojen jälkeen.Huomenna on taas 19 kotikäyntiä iltavuorossa.Fyysisesti ja/tai psyykkisesti raskaita monisairaita vanhuksia.


Vieras

#16

08.10.2015 08:20

Laitosvanhuskin tarvitsee ihmisarvoisen hoidon ja elämän.

Vieras

#17

08.10.2015 10:42

Jonkun vuofen päästä itsekin varmaan tarvii hoitoa ja silloin enää ei ole kukaan hoitamassa., kun tuntuu ettei nytkään vanhukssta välitetä...
Tarttis tehä jotain

#18 Kunnioitusta edes hieman vanhuksillemme

08.10.2015 10:48

Taas on yksi nöyrä kansalaistemme jäsenryhmä altavastaajana. Vanhuksemme tullaan laiminlyömään ja hoiva-hoito-palvelukodit/keskukset menettävät merkityksen. Tulossa on vanhusten keräämöt. Hoitohenkilöstö ei kykene täysipainoisesti nykyiselläkään hoitamaan vanhuksiamme siten, että saisivat riittävän ja kiirettömän perushoivan. 

Minne on kadonnut suunnitelma, jossa hoitaja "indeksi" olisi se 0,8 ? Sitähän piti lainvoimalla korottaa 0,5;stä. Nyt viedään vielä se yhden hoitajan panos pois työyhteisöistä.

Tämä on aivan järkyttävää, en saata ymmärtää!!!!!!!!! Asia koettelee niitä vanhuksia, joilla minimieläkkeet, eli juuri niitä äitejä, jotka olivat kasvattamassa lapset kotiäiteinä -50, -60,- ja 70 luvuilla. 

Tämä leikkaus ei koske varakkaita vanhuksia, ei lainkaan, koska heillä on vara maksaa haluamansa palvelut, tai poikkeuksena, vanhusten varakkaat  lapset. 

Suurin osa vanhuksistamme on pienituloisia ja heillä ei kertakaikkiaan ole vara maksaa lisäpalveluista, ei edes sitä yhtä ylimääräistä yöllistä WC-käyntiä, joka jo hinnoiteltu 15€ arvoiseksi. Saatikka muita, mitä on, ja mitä tulossa. Tämä ei siis koske varakkaita.

Suuntauskin on, että ulkolaiset vanhustyötä tekevät firmat ottavat haltuunsa suurimmalta osalta hoivatyöt, kaikilta sektoreilta, kuten olemme nähneetkin. Ja minne menee näiden firmojen puhdas tuotto, ei ainankaan jää Suomeen. Kunnat ja valtiomme suosii juurikin näitä ulkolaisia firmoja, oli kyse vanhuksista, nuorista ja lapsista, kehitysvammaisista sekä yleisestä terveyden huollostamme. Kunnat ostavat nämä palvelut ulkolaisilta.  Melkoisen nurinkurista. (anteeksi syrjähtelyni)

 

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.10.2015 11:17



Vieras

#20

08.10.2015 11:19

Nyt rupee pikkuhiljaa nyppii tämmöne homma.. ja kuka älykääpiö viittii keksiikkään tällasta juttu, ETTÄ PISTÄÄ VIHAKS...

Vieras

#21

08.10.2015 11:31

Miksi hoitajat on Sipilälle ku syöpä.

Vieras

#22

08.10.2015 11:35

Todellakaan EI saa leikata mitotuksista

Vieras

#23

08.10.2015 11:49

eikö muka säästökohteita löydy muualta? no EN USKO!!! kansanedustajien sopeutumiseläkkeet,ulkomaanmatkat,turhat taksimatkat,ja monet,monet muut TURHATkustannukset pois,johan alkais löytyä vanhuksille,sairaille ja vammaisille ja heidän hoitajillekkin rahaa! arvovalintoja nämä ovat!!!

Vieras

#24

08.10.2015 14:09

Jos vielä vähennetään henkilökunta vanhusten hoidossa niin moni jää hoitamatta. Ei se riitä että esimerkiksi viedään ruokalautasen vanhuksen eteen mutta joku pitää katsoa että hän saa ruuan myös syöty. Jos ei ole tarpeeksi henkilökunta niin hoito tästä vielä huononee ja henkilökunta väsyy ja sairastuu ja kuka sitten hoitaa kun ei saa ottaa sijaisiakaan

Vieras

#25

08.10.2015 14:12

Terveydenhuoltolaissa on säädetty potilas ja asiakasturvallisuudesta. Vähennys hoitajanitoituksesta vaarantaa asiakasturvallisuutta.