Pyhämaan koulun toiminnan pitää jatkua JA SE JATKUU!

Kari Aalto
Adressin tekijä

/ #5 Poimintoja

10.10.2009 12:52

KT Taina Peltonen tulee 16.10. kertomaan näkemyksistään kyläkouluista ja kouluverkosta. Tilaisuus on varmasti mielenkiintoinen, mutta valitettavasti ohjausryhmä tehnee päätöksensä asiasta ennen hänen vierailuaan eikä näin saa tätä asiantuntija-tietoa päätöstensä perustaksi.

Kävin läpi aiemmin Helsingin yliopistossa tekemääni proseminaari-työtä ja löysin sieltä allaolevat lainaukset Peltoselta. Ne ovat hyvin mielenkiintoisia. Toki parhaan tiedon saa, kun menee Taina Peltosta paikan päälle kuuntelemaan.

Poimintoja proseminaaristani:
"Peltonen (1998) esittää näkemyksenään, että yhdysluokka-järjestelmä on lapsille oppimisen kannalta edullinen. Hänen mukaansa yhdysluokassa sosiaaliset taidot kehittyvät ja jokainen lapsi saa vuorollaan käydä läpi asemansa luokan pienimmistä ja nuorimmista luokan vanhimpiin ja kokeneimpiin oppilaisiin.

Peltonen (1998, 2002) on tutkinut pienkoulujen ja taajamien suurempien kouluyksiköiden koulutyön eroja ja päätynyt pienkoulujen ja niissä yleisesti käytössä olevan yhdysluokkaopetuksen kannalle, jota (yhdysluokkaopetus) hän suosittelee käytettäväksi myös suuremmissa kouluissa ja luokissa.

Koulukuljetusten määrä on jo tähän mennessä kasvanut voimakkaasti koulujen lakkautusten myötä. Yleinen koululiikenteen suunta on kunnan rajoilta keskukseen päin eikä kuljetuksia vastakkaisiin suuntiin juuri toteuteta. Tämä vahvistaa kuntakeskuksen keskittämisvaikutusta ja kasvattaa keskustaajamien painoarvoa samalla, kun se samalla heikentää maalaiskylien palvelutarjontaa, moni-ilmeisyyttä ja elinvoimaa. Jos pieniä kouluja ja niiden opetusta arvostettaisiin enemmän, voisi koulukuljetusten suunta voisi olla myös päinvastainen. Jossain kunnissa, joidenkin ns. eliittiperheiden lapset käyttävät jo pientä koulua kaikessa hiljaisuudessa. Nyt tällaista vaihtoehtoa ei tuoda esille, ei tarjota eikä vanhemmilla ole käytettävissään tutkittua tietoa mahdollisista pienen koulun opetuksellisista eduista, vaikka juuri Suomen oloissa pienet koulut voisivat olla vaihtoehto ja luonnollinen osa koululaitoksen kehittämistä. (Peltonen 2003)."

Lähteet:

Peltonen, T. 2002: Pienten koulujen esiopetuksen kehittäminen – entisajan alakoulusta esikouluun. Acta Universitatis Ouluensis E, Scientiae rerum socialium 60. Oulu: Oulun yliopistopaino.

Peltonen, T. 2003. Maaseudun pienten koulujen pedagogiikkako vai varjopedagogiikka Suomessa. Maaseudun Uusi Aika 3/2003.