Pyhämaan koulun toiminnan pitää jatkua JA SE JATKUU!

Kari Aalto
Adressin tekijä

/ #9 Pyhämaan terveysasema aiotaan sulkea

15.10.2009 15:57

Mikähän vitsaus nyt on iskenyt? Hylkeet ovat ahdistelleet Pyhämaan kalastajia jo vuosia, merimetsot ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ja ne saavat aikaan pahaa jälkeä. Koulumme halutaan lopettaa. Metsähallitus tunkee kansallispuistoaan tänne aivan väkisin. Ja nyt halutaan Pyhämaan terveysasema lopettaa.

Kohtuuttoman kovaa kohtelua pienellä Pyhämaalla ja sen asukkaille.

Tämä adressimme on tehty koulun jatkumisen puolesta. Sen takia en kirjoita sen enempää näistä muista uhista tässä yhteydessä.

MUTTA. Ukin uutisten mukaan (15.10.) terveysaseman lakkauttamista perustellaan seuraavasti:

"Sivutoimipisteiden sulkemisesta seuraa kuitenkin ”matkoihin kuluvan ajan säästyminen asiakastyöhön” pääterveysasemalla. Lokalahden ja Pyhämaan osalta ajan säästyminen 1-2 tunnilla työpäivää kohti koskee muun muassa lääkäriä ja terveyskeskusavustajaa sekä kolmen terveysaseman asiakkaita hoitavaa lastenneuvolan terveydenhoitajaa."

Kouluverkkoselvityksessä ei ole pidetty minkäänlaisena ongelmana lapsien pitkää koulumatkaa Pyhämaasta Uuteenkaupunkiin bussilla, joka pysähtyy vähän väliä ja bussivaihtokin kuuluu ohjelmaan. MUTTA kun työterveysaseman henkilökunta joutuu ajamaan Ukista Pyhämaahan omilla autoillaan, niin siihen kuluu liian pitkä aika ja matka on liian pitkä.

Tämä aika on uutisen mukaan 1-2 tuntia työpäivää kohti. Omalla autolla. Entäpä sitten lasten matkan kesto hitaalla bussilla ja herätys kukonlaulun aikaan?

Onko tässä laitaa? Sairaiden potilaiden pitää siis itse ajaa Ukiin mieluummin kuin terveiden työntekijöiden Ukista Pyhämaahan. Näin siis tulee taas kerran todistetuksi, että

matka Pyhämaasta Ukiin on lyhyempi kuin matka Ukista Pyhämaahan.