Uudesta kansalaisuuslaista järjestettävä sitova kansanäänestys

Petteri Haapaniemi
Ii

/ #18 Pohdiskelen vain

07.11.2009 17:29

Mikäli maahanmuuttaja on halukas sitoutumaan tähän nykyiseen kuusi vuotta kestävään kansalaisuusprojektiin, hän osoittaa sillä haluavansa tehdä jotain kansalaisuutensa eteen. Tämä on mielestäni se yksinkertainen vähimmäisvaatimus josta ei tulisi tinkiä.

Mitä sujuvammin maahanmuuttaja hallitsee esim. kielellisen osaamisen, sitä sujuvampi tämän kotiutumisprosessi tulee olemaan. Mikäli tästä osaamisesta tingitään, se vaikuttaa negatiivisella tavalla ihmisen "kotiutumiseen". Ajatellaan sitä kielellistä osaamista vaikka kannustavana tekijänä, se rohkaisee sopeutumaan ja kannustaa ihmistä eteenpäin.

Eipä tässä oikeastaan sen enempää lisättävää, Juhan kirjoitus kattaa kaiken oleellisen tästä asiasta, eli samoilla linjoilla liikun. Allekirjoitin tämän adressin hyvällä omatunnolla, kaikki mikä tukee kansalaisten mielipiteiden arvoa, on ehdottomasti hyvä asia. Onnea matkaan, ja katsotaan kuinka käy.