EI lentokenttää Karkkilaan

Sirpa Karvonen
Adressin tekijä

/ #2 Karkkila havittelee lentokentän myötä uusia asukkaita??

12.11.2009 13:09

Karkkila havittelee lentokentän myötä uusia asukkaita. Kysyisinkin miten sitten kunnanvaltuusto ottaa huomioon täällä jo asuvat asukkaat? Karkkilan keskusta on hyvin pieni paikka ja sen asukasmäärä suppea. Maalla asuvia perheitä ei Karkkilan kaupunki ilmeisesti pidä omina asukkaina ollenkaan. Suunnitellun kentän välittömässä läheisyydessä asuu useita perheitä, jotka ovat muuttaneet Karkkilaan maaseudun rauhaan kaupungista. Vantaalta, Helsingistä ja Espoosta. Juuri näistä samoista kaupungeista Karkkila havittelee nyt kentän mukana lisää asukkaita. Kuinka luotettavana asuinpaikkana Karkkila voi itseään mainostaa? Maalle muuttavat haluavat asuinpaikaltaan rauhallisuutta ja viihtyvyyttä. Uskallatko ostaa maalta asunnon, jos pelkona on, että hetken päästä naapurina on melua ja saastetta tuottava lentokenttä? Suhdeluku varmasti miellyttää Karkkilan kunnanvaltuustoa: 16 perhettä evakkoon ja 100 tilalle! Suloista ja samalla säälittävää ajattelua. Eikö ennemmin pitäisi huolehtia näistä 16:ta perheestä ja toivoa kädet ristissä, etteivät nekin muuttaisi pois. Karkkila kun ei muutenkaan ole kovin imukykyinen kaupunki asukkaidensa suhteen. En ainakaan usko, että kukaan innokkaikaan lentoharrastaja haluaa muuttaa heti kentän läheisyyteen. Maaseutu autioituu kentän metelin myötä. Alueella asuu ja työskentelee maataloutta harrastavia alkuperäisasukkaita. Miten käy heidän ansiotyölle?

Työpakoista vielä: Suurin osa Karkkilassa asuvista käy jo nyt Pääkaupunkiseudulla töissä tai harrastavat maanviljelystä. Maanviljelijät toivovat varmasti, että voivat jättää työnsä tuleville sukupolville. Uskon, että he eivät halua nähdä maaseudun autioituvan lentokentän vuoksi.

Luonto ja kulttuurihistoria: Kentän alle todennäköisesti tulee jäämään kaunis lampi. Lammen rannalla olemme nähneet kurkia lepäämässä. Lampi on paikallisten uimapaikka. Lähellä olevat metsät ovat kuin aarniometsää. Rauhallisia ja luonnonkauniita. Metsässä voivat käydä marjastajat ja sienestäjät, nauttimassa hiljaisesta luonnosta ja keräämässä luonnonantimia. Metsää hyödyntää myös hirviporukat, joiden tehtävä on tärkeä myös liikenneturvallisuuden vuoksi. Sorakuoppien toiminta alkaa onneksi olemaan lopuillaan ja niitä ollaan alettu maisemoimaan. Kulttuurihistoriallisesti alueella sijaitee Haaviston vanha kansakoulu, jossa useat alkuperäiset Haavistolaiset ovat käyneet koulunsa. Muutama muukin rakennus kuuluu Haaviston historian sivuille.

Ongelmat lisääntyvästä liikenteestä: Vihtijärventie on kapeahko pikkutie. Lisääntynyt liikenne kentän myötä aiheuttaa lisää vaaratilanteita. Vihtijärventillä ei ole pientareita lainkaan ja siinä liikkuminen on jo nyt hengenvaarallista. Luonnollisin kulkureitti Haavistoon on Vanhan Vihdintien kautta. Vanha Vihdintie on myös erittäin kapea ja mutkainen. Toinen reitti on Röykän ja Klaukkalan kautta. Halutaanko sinne vielä liikennettä rasittamaan jo muutoinkin tukkoista eskustan aluetta?

Skenaario: Karkkila teettää kentän väkisin valtavilla kuluilla, jotka tulevat veronmaksajien maksettaviksi. Kentän toiminta tulee olemaan vähäistä ja jossain vaiheessa alueella on autioitunut kenttä, jossa mopopojat pääsevät päristelemään hulppealla asfaltoidulla alueella. Vuosien päästä sitten taas päivitellään, että kuinkas tässä näin pääsi käymään.