VKS päivystyksen puolesta! Till stöd för jouren på VCS

Vieras

/ #171 Deliberatiivinen demokratia

11.11.2015 03:35

En hetkeäkään ole uskonut että Vaasalasiet ryhtyisivät synnyttämään Seinäjoella. En siihenkään hetkeäkään usko että jäisimme tänne ilman päivystyksiä. Adressi oli helppo allekirjoittaa muitta mutkitta. Minusta muutosvaiheiden kaikkia juttuja ei pidä ottaa heti niin vakavissaan. Lähinnä aprillipilan tapainen asia että päivystys ja synnytykset Vaasasta Seinäjoelle muuttaisivat. Muutosvaiheessa luodaan tai syntyy "hallittu kaaos" ja jutut voivat olla hurjia ja epärationaalisiakin. Hyvä aina jos kaaos hallitaan. On ollut tärkeätä että kansa ymmärtää taloudellisen tilanteemme. Ajat että vaaleissa luvataan jatkuvia etuja joita keskuskassa maksaa on ohi toistaiseksi, ja joudumme purkamaan jotakin siitä mitä Nokian aikana ja vahvan talouden vuosina saavutimme. Kun kansa on muutosvaiheen edessä, ottaa aikaa ennenkuin ennakkoluulot muuttuvat tiedoksi -aika jolloin ns. deliberatiivinen demokratia muovaa kansalaisten mielipiteitä niin että on tietoakin, eikä vain annakkoluuloja. Aika että järjestetään erilaisia paneeleja ja muita keskusteluja ja asiantuntoijoiden tiedotusta, -aika jossa päätöksentekijät miettivät. Kansan tahto muitta mutkitta on vahvasti ennakkoluuloinen aina ellei ensin ole pitkää vaihetta deliberatiiviselle demokratialle jossa tietoa jaetaan, ennakkoluulot poistuvat. Eduskunta on se filtteri joka sitten käsittelee lainsäädäntöjä, ja viimeistään siellä valiokunnissa valmistellaan lain syntyä tiedon metodissa, niin että eduskunnalla on päätöksenteossa tietoa, ja päätös perustuu faktatietoon ja asiantuntijoiden arviointienkin avulla. Professionaalinen tieto kannattaa käyttää hyväksi. Lisäksi maassamme on iso määrä erilaisia etujärjestöjä.