Feministinen aloite

Matti Meikäläinen

/ #9

09.02.2007 14:53

"Tämä pitää paikkansa joillakin aloilla, joillakin ei."

Kyllä se nyt vaan pitää paikkansa. Väite siitä, että naisen euro olisi 80 senttiä on ihan puhdasta ja tarkoitushakuista valehtelua. Konkreettisia esimerkkejä siitä, että samasta työstä ei maksettaisi samaa palkkaa työntekijän sukupuolesta riippumatta, ei vain koskaan löydy.

Jos ihmiset työskentelevät eri aloilla, eri tehtävissä tai heidän työaikansa on erilainen, on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, että palkoissakin on eroja. Jokainen tietää, että hoitoalan palkat ovat matalia, mutta kenenkään ei ole pakko kouluttautua tai hakeutua sille alalle töihin. Jos hoitoalan työntekijät ovat tyytymättömiä palkkoihinsa, niin vaatisivat lisää liksaa. Mutta ehkä he saavat työstään jotain muutakin kuin palkan.

Suomessa on myös matalapalkkaisia miesvaltaisia aloja. Näiden ihmisten toimeentulo ei sitten feministejä kiinnostakaan. Vain naisvaltaisten matalapalkka-alojen ansiotasoa tulisi heidän mielestään nostaa, mikä osoittaa hyvin heidän tasa-arvohenkisyytensä todellisen luonteen.