Uskonnon tyrkyttäminen pois kouluista

Joni Rajala

/ #50 Hmm...

08.12.2009 12:14

Puhun nyt luterilaisen kannalta tätä asiaa, vaikka pitäisi puhua laajemminkin, mutta kun ei ole kunnon näkemystä muista uskonnoista niin puhun näin. Mielestäni uskonnon tunnit pitäisi kieltää lain voimalla, ja tämän lisäksi 15 vuotiaana pitäisi jo sen rippikoulun jälkeen, kun ollaan 'uskonnollisesti täysiikäisiä', saada ihmisen itse päättää haluaako siihen kirkkoon kuulua vai ei. Ei se ole kenenkään muun asia mihin ihminen uskoo.

Ohimennen sanoen, vaikkei asiaan tavallaan mitenkään liity, voisi sitä tuon ruotsinkin opetuksen kanssa tehdä niin, että valtion virkoihin saisi vieläkin olla 'vaatimuksena' ruotsin kielen taito, ja sitä pitäisi lukea tietty määrä, jos meinaa valtiolle työskennellä, mutta että muutoin olis ruotsin lukeminen täysin vapaaehtoista.

Mutta takaisin asiaan.

Jokainen muodostakoon oman mielipiteensä uskonnosta milloin saa sen muodostettua, mutta 'uskonto pakko' pitäisi todellakin saada ulos koulutusjärjestelmästä sivistysvaltiossa.

Virallisesti olen luterilainen, mutta ajatusmaailmani sopii täydellisesti agnostikolle.