Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Joutseno

/ #124 Eräs tarina läpi peruskoulun jatkuneesta kiusaamisesta

18.12.2009 00:22

Ala-asteelta alkanut ja koko yläasteen ajan jatkunut järjestelmällinen henkinen ja fyysinen väkivalta yhden tiedossa olevan henkilön toimesta on johtanut tilanteeseen että huomenna 18.12.2009 menemme EKS:n nuorisopsykologian osastolle pohtimaan tarvitseeko uhri osastohoitojaksoja. Uhrille em. väkivallasta jää mahdollisesti elinikäisiä traumoja. Miten tilanteeseen on ajauduttu?

- Koulusta ei koko aikana ole saatu mitään tietoa tällaisesta toiminnasta vaikka se jatkuu vuosikausia
- Uhri on kertonut ongelmasta opettajille, ei reagointia
- Uhri ei ole uskaltanut kertoa sanaakaan vallitsevasta tilanteesta

Mikä näissä kiusaamistapauksissa menee jatkuvasti poskelleen?

- Kodin ja koulun yhteistyö perustuu ainoastaan kodin aktiivisuuteen ( voisin kirjoittaa tästä vaikka kirjan! )

- ongelmahenkilöitä ei " uskalleta" nimetä, on vain ongelma, olisiko kiusaaja liian hyvä oppilas vai onko vanhemmilla johonkin suunttan liikaa vaikutusvaltaa; " paletti ei saa hajota "

- Kiusaajaa " Ymmärretään " maailman tappiin, kun kiusatun vanhemmat aktivoituvat, heidän lapsensa asiaa käsitellään oppilashuoltoryhmässä, kiusaaja ( -t ) eivät ole ongelma, eihän niillä ole nimiäkään.

Mitä pitäisi tehdä?

- Kiusaamistapauksissa uhrina on koko perhe. Kaikki asian läpi käyneet tietävät että henkisen kärsimyksen määrä on sitä luokkaa että jos sitä mitattaisi normaalissa rikosoikeudenkäynnissä, niin korvaukset ja tuomiot olisivat merkittäviä. Toivoisinkin että esimerkiksi tämän adressin avulla tavoitettaisi
sellaisia henkilöitä joilla olisi motivaatio sekä ammatillinen valmius tuoda tämä näkökulma siihen asemaan johon se kuuluu. Kyse on perheeseen kohdistuneesta vakavasta rikoksesta. Vastuullisia ei liene vaikea hakea.En välttämättä tarkoita opettajia.....

- Kiusaajien ylenpalttinen ymmärtäminen on lopetettava. Kiusaajan ja hänen vanhempiensa on saatava selkeä viesti siitä että vastuu on 100% heillä asian korjaamiseksi. Jos asiat eivät edisty toivotulla tavalla, Kiusaajan on poikkeusetta oltava se joka väistyy, on kyse sitten ryhmämuutoksista tai koulun vaihdosta.