Ei vastaanottokeskusta Kivistöön!

Kivistöläinen

/ #53 Otsikko

02.12.2015 17:22

Olen itse viettänyt Kivistössä koko nuoruuteni, ja on totta, ettei nuorille ole pienessä kylässä tarpeeksi virikkeitä (ehkä kauppakeskus helpottaa asiaa vuosien päästä). Turvapaikanhakijat tulisivat väistämättä vaeltelemaan pimeän laskeuduttua ympäri hämäriä katuja usean henkilön ryhmissä (tai notkumaan Siwan ovella ja ihmiset eivät uskalla mennä enää edes kauppaan), mikä väistämättä aiheuttaisi huolta varsinkin naisissa ja lapsissa, myös meissä miehissäkin. Siihen en ota kantaa, onko pelko välttämättä aiheellinen, mutta pelko on joka tapauksessa täysin ymmärrettävää, vaikka turvapaikanhakijoiden joukossa rikoksia tekevät ihmiset ovatkin selkeä vähemmistö. Pahaa tarkoittamaton huutelukin vierailla kielillä voi luoda suuren turvattomuuden tunteen.

Mikäli vastaanottokeskus tosiaan perustetaan, muuttuu illalla liikkuminen mielestäni liian turvattomaksi. Kivistö on todella hiljainen asuinalue varsinkin iltaisin. Kello kuuden jälkeen töissä käyvät ihmiset ovat palanneet kotiin ja liikenne hiljenee. Kaduilla liikkuu lähinnä yksittäisiä koiranulkoiluttajia ja lenkkeilijöitä sekä lapsia/nuoria kulkemassa kaverille/kotiin. Esimerkiksi kymmenen turvapaikanhakijan ryhmä, joka päättää lähteä kello 21:00 Kivistön Siwalle ja takaisin voi luoda erittäin suuren turvattomuuden tunteen kenelle tahansa yksittäiselle ihmiselle. Mitä voi tehdä, jos tuntematonta kieltä puhuva joukko kävelee rivissä vastaan täyttäen koko tien, ja he kiinnittävät sinuun jostain syystä huomiota? Itse en vielä alle 2-kymppisenä voi sanoa, mutta jos minulla olisi lapsia (peruskouluikäisiä), en heitä enää pimeän jälkeen kodin ulkopuolelle uskaltaisi päästää.

Sijoittakaa vastaanottokeskukseen pysyviä vartijoita, tai unohtakaa sen suunnittelu. Tai vähintään niin, että ulkonaliikkumista rajoitetaan pimeällä, kunnes he läpäisevät jonkinlaisen kulttuuri- ja käytöskokeen, ja on varmuus siitä, että he osaavat olla kunnolla. Uskon vakaasti, että +90% turvapaikanhakijoista ovat kunnollisia ihmisiä, mutta ne loput 1-10% ovat niin suuri riski, että ei pidä kokeilla onnea. Turvapaikanhakijoilla on erittäin suuri yhteenkuuluvuudentunne keskenään, jos jollain yksilöllä porukasta tulee jokin "rötös" mieleen, saattavat muut lähteä siihen helposti mukaan.  Kuvitelkaa jos itse lähtisitte vaikka Irakiin muutamankymmenen suomalaisen joukolla, välittäisittekö niin paljon paikallisista säännöistä, että riskeeraisitte joutuvanne kaikkien suomalaisten hylkimäksi estämällä koko muuta porukkaa rikkomasta jotain Irakilaista sääntöä, joka meistä suomalaisista vaikuttaa ihan tyhmältä?