Eläinkokeet helvettiin

/ #79

08.01.2010 16:16

Vastauksia edelliseen viestiin.
On olemassa meikkejä, joita ei testata eläimillä, mutta on myös paljon niitä, joita testataan eläimillä ja joissa on eläinperäisiä ainesosia. Se sitten on jokaisen oma valinta mitä itse haluaa käyttää. Eläinkokein testaamattomista kosmetiikkatuotteista löytyy Animalian sivulta.
Vain pieni osa eläinkokeista liittyy vaarallisempien sairauksien tai kansantautien parannuskeinojen kehittämiseen. Monia eläinkokeita tehdään jo markinnoilla olevien tuotteiden testaamiseen. Nykypäivänä yleisimmät sairauden Suomessakin ovat ihmisten itse aiheuttamia, kuten sydän-ja verisuonisairaudet, jotka pääsääntöisesti johtuvat epäterveellisistä elämäntavoista. Elämällä itse terveellisesti voimme taas säästää muutaman eläimen hengen.
Ihminen ja eläin ovat kuitenkin niin erilaisia keskenään, olipa mikä eläin hyvänsä kyseessä, ettei eläinkokeisiin pystytä edes luottamaan täysin. Esimerkkinä tästä tupakka. Tupakka tiedetysti aiheuttaa ihmisillä syövän riskiä, mutta tupakkaa päivittäin polttavalle koiralle ei synny mitään sivuvaikutuksia.
En itse haluaisi, että ihmiselläkään mitään tuotteita tai raaka-aineita testattaisiin. Ihminen on kuitenkin minulle yhtä tärkeä kuin ullakollani asustelevat hiiret. Mielestäni paras tapa testata tuotteita olisi kudoksien luovutus. Eli ihmiset kirjoittaisivat kudostenluovutus-kortin ja heidän kuoltuaan kudoksia käytettäisiin lääketieteen auttamiseen.