Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1528

11.01.2010 17:36

Huumeiden tuonti viihdekäyttöön lisääntynyt itärajalla
julkaistu tänään klo 16:37, päivitetty tänään klo 16:41
Itärajan vilkkaimmilla rajanylityspaikoilla jää viikottain kiinni henkilöitä, jotka yrittävät tuoda rajan yli pieniä määriä erilaisia huumausaineita viihdekäyttöön. Venäjältä tullaan Suomeen viettämään vapaapäiviä ja mukana tuodaan omat "eväät".
Huumausaineiden salakuljetus niin sanottuun viihdekäyttöön on lisääntynyt Suomen itärajalla Vaalimaalla, Nuijamaalla ja Imatran Pelkolassa. Tulliylitarkastaja Kari Rennolan mukaan itärajan vilkkaimmilla rajanylityspaikoilla jää viikottain kiinni henkilöitä, jotka yrittävät tuoda rajan yli pieniä määriä erilaisia huumausaineita viihdekäyttöön.
- Iso osa omaan käyttöön huumeita tuovista paljastuu tullissa profiloinnin avulla. Esimerkiksi joulukuun tapauksessa ei aluksi ollut koiria mukana lainkaan, kertoo Rennola
Imatran tulli paljasti joulukuun lopulla venäläispariskunnan huumausaineiden salakuljetusyrityksen. Mies yritti tuoda Suomeen metamfetamiinia, marihuanaa ja hasista. Naisella oli mukanaan pieniä määriä amfetamiinia ja kokaiinia.
Salakuljettajat pääasiassa venäläisiä
- Koirat ovat korvaamattomia apureita huumeiden salakuljetusten paljastamisessa. Koiria käytetään myös varmistamaan profiloinnin avulla löytyneiden salakuljettajien kätköt, Rennola jatkaa.
Rajalla kiinnijääneet, omaan tarpeeseen humausaineita salakuljettaneet ovat olleet pääasiassa venäläisiä.
- Rajan tuolta puolen tullaan Suomeen viettämään viikonloppua tai pidempää lomaa, ja mukana tuodaan omat "eväät", tällainen ilmiö on selvästi lisääntynyt, kertoo tulliylitarkastaja Kari Rennola
Imatran tullissa kiinni jäänyt venäläispariskunta sai syytteet huumausainerikoksesta. Syyttäjä vaatinee miehelle ehdollista vankeusrangaistusta ja naiselle sakkorangaistusta.
Itäisen tullipiirin koko joulukuun saldoon kirjattiin lähes 6 200 takavarikoitua savukekartonkia ja 928 litraa alkoholia.
YLE Etelä-Karjala
-----------------------------------

Maahan salakuljetetaan tupakkaa ja alkoholia, vaikka ne ovat täällä laillisia aineita. Niin salakuljetetaan myös laittomia aineita ja joillakin on uutisen mukaisesti valikoima kaikkia aineita ”omaan viihdekäyttöön”.
Kannabiksen laillistaminen ja verottaminen ei poistane salakuljetusta eikä helpottane kuin pienten kotikasvattajien ”maustemyyntiä”. Veronkierto lisääntyisi varsinaiseksi kansanhuviksi eikä kukaan hakisi kallista lääkekannabista. Pikkupussillisen voisi vapaasti muutenkin diilata pimeästi eteenpäin. Niinkö lähtisi Suomi nousuun? Olisi hyvä, että jatkossakin kaikki haitalliset aineet ovat tarkan kontrollin alla ja erityisesti laittomat aineet riippumatta siitä miksi niitä käytetään ja milloin niitä ei käytetä.