Kannanotto leikkauspolitiikkaa vastaan

/ #60 Re:

16.12.2015 22:37

#54: -

- Jokainen varhaiskasvatukseen sijoitettu euro  tulee takaisin viisinkertaisena. Niinpä varhaiskasvatukseen investoidusta rahasta säästäminen vie rahaa, ei tuo. (Jos "investointi" on sanana vieras, niin se tarkoittaa sitä, että käytetään resursseja johonkin asiaan, koska tiedetään, että siitä seuraa tulevaisuudessa resurssien kasvua joko lisääntymisen tai säästöjen muodossa. Investointi sopii ajatuksena huonosti kvartaalitalouteen, joka lopulta muistuttaa esimerkiksi neuvosto-Venäjän elintarviketuotannon kiintiöitä, joiden "toimivuus" on historiallisesti hyvin tiedossa.) Perusajatus on, että kun raha on halpaa, kuten nyt, niin investoidaan, esimerkiksi otetaan velkaa ja laitetaan kustannuksia säästävää infraa kuntoon tai luodaan uusia tuotantomahdollisuuksia. Kun raha on kallista, kerätään parhaan mukaan pesämunaa. Laskusuhdanteessa ei pidä säästää vaan päästää lisää rahaa liikenteeseen, erityisesti vähävaraisille, joiden kohdalla raha parantaa eniten hyvinvointia ja joilta raha lähtee suoraan liikkeelle.

- Jokainen valtio tässä maailmassa on velkaa. Valtiot eivät "hoida pois" velkojaan. Jos joku valtio niin koettaa tehdä, niin nauraahan sille naurismaan aidatkin (mistä hyvinkin mainitsemisen arvoisena poikkeuksena Islanti).

- Jos suomalaisten hyvinvointi ja resurssit ajetaan alas, ei ole enää "juhlia". Rahojen vieminen vähävaraisilta ja alempaan keskiluokkaan kuuluvilta kuluttajilta, mihin esimerkiksi päivähoitokäytäntöjen tiukennukset johtavat, tarkoittaa myös kulutuksen vähentymistä. Tämä puolestaan merkitsee vähemmän työpaikkoja, enemmän köyhyyttä, vähemmän kulutusta ja niin edelleen. Myös kotimaisten tuotteiden hankkiminen käy hinnan vuoksi yhä haastavammaksi, ja niin edelleen. Tämä on hyvin alkeellista logiikkaa, enkä oikein jaksa uskoa, etteivät hallituksessa plopsahtelevat kermapyllyt olisi tästä selvillä. Mikä tavoite tämän ihmisten kurjistamiseen tähtäävän politiikan takana todellisuudessa on? Vai ovatko elämän realiteetit ja rahan arvo kokonaan kadonneet päättäjiltä?

- Suomesta on jo pitkään rakennettu yritysten ja rikkaiden yksilöiden veroparatiisia. Nykyinen hallitus tekee samaa, kuten Stubbin kiemurtelut osoittavat. En halua tämän maan olevan toisen Jerseyn. Enkä halua tämän maan kansalaisten rahojen valuvan sinne ensimmäiseen. Hyvä esimerkki tällaisesta valumisesta ovat olleet valtion tukemat Postin palvelut (Valtio -> Posti - Siwa - Triton Fund III /Jersey) tai vaikkapa terveydenhoitopalvelujen yksityistäminen (Kela-korvaukset -> veroja Suomeen maksamaton terveydenhuollon yritys).

- Pienen maan ainoa resurssi ovat kansalaiset; heidän hyvinvointinsa ja tietotaitonsa. Näistä ollaan nyt hankkiutumassa eroon. Se, mitä jää jäljelle, on joukko porvareita taskut täynnä kansainvälistä pääomaa nauramassa koko matkan Sveitsiin. Esimerkiksi kouluterveydenhoito (erityisesti keskiaste) jäi laittamatta kuntoon viime laman jälkeen - ja se näkyy.

- Erityisen huolestuttavaa nykyisissä päätöksissä ovat sukupuolittuneet vaikutukset; esimerkiksi päivähoito-oikeuksien rajaaminen todennäköisesti sulkee tässä yhteiskunnassa kotiin erityisesti äitejä. Myös pätkätöistä, joita edelleen tekevät enemmän naiset, tulee päivähoitojärjestelyjen vuoksi aiempaa vaikeampaa. Hallitus ei tunnu katsovat tarpeelliseksi arvioida lainkaan päätöstensä sosiaalisia vaikutuksia. Tämä on todella vakava virhe ja erittäin vastuutonta. Sosiaaliset vaikutukset ovat myös suoraan yhteydessä taloudellisiin; mitä ihmeen ajatusta on vähentää terveyskustannuksien korvaamista, jos yhä useampi joutuu sen vuoksi hakemaan yhteiskunnalle kalliimpaa rahaa sosiaalitoimelta toimeentulotuen muodossa? Kysymyksessä on hölmöläisten peitonjatkaminen, paitsi että tässä peitto vielä kaikenhuipuksi lyhenee.