Keskuspuistoa ei saa supistaa

Ulla M

/ #32 Keskuspuisto on Helsingin arvokkainta aluetta

21.12.2015 17:10

Ihmisten terveyden, hyvinvoinnin ja viihtyvyyden kannalta Keskuspuisto on yksi Helsingin arvokkaimmista alueista!

Toivottavasti tämän vielä suhteellisen laajahkon viheralueen todellinen arvo ymmärretään. Kaupunkisuunnittelussa ja päätöksenteossa tarvitaan nyt sen verran luonnontieteellistä ymmärrystä ja ekologista näkemystä tai edes sopiva määrä maalaisjärkeä ettei viheralueita enää nakerreta.

Mitä enemmän ihmisiä muuttaa Helsingin alueelle - sitä SUUREMPI tarve on monimuotoisille viheralueille. Mistä niitä sitten tehdään ja millä rahalla, kun alkuperäiset alueet on kerran epäviisaudessa heikennetty ja tuhottu? Jos luonnon viheralueet kavennetaan liian ahtaiksi ja sirpaleisiksi, niiden viehättävyys ja toiminnallisuus menetetään lajistokadon myötä.

Järkevintä olisi miettiä miten saisimme vähitellen LISÄTTYÄ luonnon viheralueita asukasluvun kasvaessa. Liian hoidetut, rakennetut ja monotoniset alueet eivät ikinä korvaa vaihtelevaa luonnonmaisemaa. Myös valtaväylien katkaisemat viheralueet saisi palauttaa suunnitelmissa jatkuvan yhtenäisiksi.

Säilytetään ja parannetaan Helsingin aitoutta, outoutta, omaperäisyyttä - aito luonto keskellä kaupunkia, siinä vetovoimaa Helsingille, niin asukkaiden kuin turistienkin iloksi ja onneksi.